تاثیر شیر دهی بر کاهش وزن

تاثیر شیر دهی بر کاهش وزن

تاثیر شیر دهی بر کاهش وزن

شیردهی و لاغری

شیردهی علاوه بر اثرات مفید خود در سلامت نوزاد، سبب کاهش وزن و لاغری مادر نیز می گردد. مادر در دوران شیردهی، از کالری دریافتی روزانه رژیم و سلول های چربی بدن خود برای سنتز شیر استفاده می کند. دریافت ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوکالری بیشتر از رژیم معمول، برای سنتز شیر در مادر توصیه می گردد؛ شواهد بیانگر آن است که در این شرایط نیز پروسه ی کاهش وزن و لاغری در مادر شیرده اتفاق می افتد.

مادر پس از پروسه ی زایمان، با یک کاهش وزن و لاغری سریع در حدود ۱۵ پوند (۸/۶ کیلوگرم) مواجه می گردد. در شش ماه اول پس از زایمان، کاهش وزن تدریجی در حدود ۱ تا ۲ پوند (۴۵/۰ تا ۹/۰کیلوگرم) در ماه رخ می دهد. به طور معمول به نظر می رسد که ۶ الی ۹ ماه زمان برای کاهش وزن و لاغری اضافی پدید آمده در دوران بارداری مورد نیاز است.

 

همواره به خاطر داشته باشید که دریافت منابع غذایی متنوع و مغذی در دوران شیردهی یکی از الزامات تغذیه ی موفق نوزاد است. دریافت غلات کامل، میوه جات و سبزیجات و سعی بر هیدراته نگه داشتن بدن (تامین آب کافی) توصیه می گردد. در صورت تمایل به کاهش وزن در دوران شیردهی، کاهش کالری دریافتی از منابعی مانند شکر، چربی های اشباع، نوشابه ها، سیب زمینی سرخ کرده، پنیر، شیر کامل و گوشت های چرب توصیه می شود. انجام فعایت های بدنی با شدت متوسط نیز می تواند به کاهش وزن در دوران شیردهی کمک کند.

در شش ماهگی کودک، یعنی در زمانی که کودک شروع به دریافت مواد غذایی بیشتری می کند؛ محدودیت بیشتر کالری در صورت مشورت با متخصص تغذیه می تواند صورت گیرد.

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه