رژیم سم زدایی چیست

رژیم سم زدایی چیست

رژیم سم زدایی چیست

رژیم های سم زدایی معمولا یک دوره کوتاه مدت رژیمی می باشند که برای از بین بردن سموم بدن طراحی می شوند. رژیم سم زدایی شامل دوره هایی از روزه داری به همراه برنامه غذایی محدود و مشخص مانند سبزیجات، آب و میوه است. گاهی اوقات نیز این رژیم سم زدایی شامل استفاده از گیاهان، چای و مکمل ها می باشد.

هدف از رژیم سم زدایی از بین بردن مواد سمی شیمیایی در محیط یا رژیم غذایی است. این رژیم مدعی است که می تواند به بهبود مشکلات مختلف اعم از چاقی، مشکلات گوارشی، التهاب، نفخ و آلرژی و خستگی مزمن کمک شایانی نماید. همچنین این رژیم غذایی می تواند به بهبود گردش خون و تامین مواد مغذی سالم برای بدن کمک کند.

انواع رژیم های سم زدایی

همان طور که گفته شد رژیم سم زدایی ترکیبی از روزه داری به همراه مصرف میوه، سبزیجات و آب می باشد. این رژیم غذایی جهت کاهش وزن و سم زدایی بدن انجام می گیرد که به چند نوع تقسیم می شود.

رژیم سم زدایی سه روزه

در این نوع رژیم سم زدایی، افراد می بایست با استفاده از چای و اسموتی بدن را سم زدایی کنند. به همراه مایعات می توانند از انواع میوه و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند در این سه روز استفاده نمایند. این نوع رژیم سم زدایی به دلیل مصرف زیاد آنتی اکسیدان به سیستم ایمنی بدن کمک و آن را بهبود می بخشد.

رژیم سم زدایی پنج روزه

در این نوع رژیم سم زدایی افراد می بایست از همان روز اول مصرف قند را حذف کرده و به مصرف بالای میوه و سبزیجات بپردازند. بهتر است برای بالا بردن تاثیر این رژیم افراد پس از مصرف هر وعده، حدود 7 دقیقه پیاده روی انجام دهند.

رژیم سم زدایی با چای

در این رژیم سم زدایی افراد می بایست از چای برای سم زدایی بدن خود استفاده کنند. هرچند این رژیم بسیار هیجان انگیز می باشد ولی هنوز اثبات علمی جهت مصرف چای به منظور سم زدایی بدن صورت نگرفته است.

رژیم سم زدایی یک هفته ای با اسموتی

 

رژیم اسموتی

در این رژیم غذایی و سم زدایی افراد می بایست طی یک هفته و به طور مرتب اسموتی مصرف کنند.

هدف کلی از رژیم سم زدایی چیست؟

همان طور که می دانید بدن به وسیله کبد، صورت، عرق و ادرار مواد سمی خود را خارج کرده و به عبارتی بدن را سم زدایی می کند. با این حال برخی از مواد سمی مانند آلاینده های آلی پایدار، فلزات سنگین و برخی دیگر از مواد سمی به سادگی از بدن حذف نمی شوند و مدت زمان طولانی برای دفع این مواد لازم است. بنابراین استفاده از این رژیم غذایی و سم زدایی می تواند به دفع سریعتر این مواد سمی کمک زیادی نماید.

علاوه بر هدف کلی بالا، رژیم سم زدایی برای سلامت کلی بدن مفید می باشد. چرا که باعث می شود در طول این دوره :

  • از مصرف خوراکی های آلوده و سنگین پرهیز شود.
  • چربی های اضافه بدن تا حدودی کاهش یابد.
  • آب و مایعات زیاد مصرف شود.
  • از غذاهای فراوری شده پرهیز شود.
  • افراد به طور مرتب ورزش کرده و به سلامت روح و کاهش استرس آنها کمک می کند.

 

تاثیر رژیم سم زدایی روی کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که این رژین تاثیر کمی روی کاهش وزن دارد. چرا که افراد در روزهای اولیه استفاده از این رژیم با کاهش مایعات و ذخایر کربوهیدرات روبه رو می شوند که بعد از اتمام این رژیم دوباره به حالت قبل باز می گردند. با این حال جالب است بدانید در صورتی که از این رژیم به همراه محدودیت شدید کالری استفاده گردد، سبب کاهش وزن شده و باعث بهبود سلامت متابولیک بدن می شود. اما اگر به دنبال رژیم کاهش وزن در طولانی مدت و به مقدار زیاد هستید این رژیم مناسب شما نمی باشد.

بیشتر درباره رژیم لاغری بخوانید!

غذاهای سم زدا کدام اند ؟

  • انواع میوه ها: میوه ها سرشاز از مایعات هستند و به همین علت بدن را سم زدایی می کنند. همچنین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و مواد مغذی و نیز فیبر، برای بدن مفید هستند.
  • سبزیجات سبز که شامل کلم، اسفناج، آرگول و هر گونه سبزیجات برگداری که ارگانیک باشد باعث سم زدایی دستگاه و سیستم گوارش می شود.
  • مرکبات از جمله لیمو ترش، پرتقال و لیمو
  • سیر : که یکی از بهترین سم زداها می باشد و سبب تحریک کبد و تولید آنزیم های سم زدا می شود. سیر را می توانید به طور معمول در تمامی غذاهای روزانه خود استفاده کرده و از خواص آن بهره ببرید.
  • چای سبز: به دلیل این که آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد برای سم زدایی مصرف می شود. چای سبز را می توانید در مصرف روزانه خود قرار دهید.
  • انواع دانه ها و آجیل ها که به سادگی هضم می شوند.
  • روغن دارای امگا3 شامل روغن شاهدانه، آوکادو، زیتون یا بذر

 

 

مقالات مرتبط


رژیم غذایی کرب سایکلینگ

رژیم غذایی کرب سایکلینگ از انواع رژیم های غذایی لاغری است که کمتر کسی با آن آشنا می باشد. در حالی که ... بیشتر بدانیم
عوارض خواب زیاد

خواب ناکافی و خواب زیاد هر دو می توانند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ زودرس را افزایش دهند. بیشتر بدانیم
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه