انواع دمنوش برای روزه داران در ماه رمضان

انواع دمنوش برای روزه داران در ماه رمضان

انواع دمنوش برای روزه داران در ماه رمضان

از آنجا که در ماه مبارک رمضان به سر می بریم و اوقات زیادی را بدون غذا و به ویژه نوشیدن مایعات می گذرانیم، بهتر است مابین افطار تا سحر از مواد غذایی، خوراکی ها و نوشیدنی هایی استفاده کنیم که بتوانند کمبودهای به وجود آمده در ساعات روز و ناشی از روزه داری را تا حدودی بهبود بخشیده و قوای بدن را افزایش دهند. بدین منظور قصد داریم در اینجا شما را با برخی از بهترین دمنوش ها و عرقیجات برای استفاده در ماه مبارک رمضان آشنا سازیم.

دمنوش نعناع

از آنجا که در این ماه مبارک، معده در ساعات زیادی از روز خالی می باشد، استفاده از دمنوش نعناع بسیار توصیه می شود. چرا که این دمنوش برای بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ بسیار موثر است. علاوه بر آن استفاده از نعناع باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود. نعناع باعث کاهش دمای بدن شده و در این روزهای داغ بهاری و در هنگام روزه داری بسیار توصیه می شود. برای استفاده از این دمنوش می توانید از دمنوش نعناع آماده و بسته بندی شده استفاده نموده و یا به صورت طبیعی تر و در منزل چند برگ نعناع تازه را در آب جوش بیاندازید و به مدت 5 الی 8 دقیقه اجازه دهید دم کشیده و سپس مصرف نمایید.

دمنوش بابونه

بابونه دارای طبعی گرم و خشک می باشد. بابونه یک گیاه ضد التهابی است و برای رفع عطش و گرگرفتگی در این ماه بسیار توصیه می شود. این دمنوش را می توانید پس از افطار و نزدیک به زمان خواب خود مصرف نمایید تا از خواص آرام کننده و خواب آور آن بهره ببرید. گیاه بابونه باعث بالا رفتن قدرت ایمنی بدن شده و نیز در پایین آوردن سطح استرس بسیار موثر است. همچنین بابونه به تسکین ورم معده کمک کرده و دردهای ناشی از ورم معده را کاهش می دهد.

توجه نمایید برخی افراد در مقابل بابونه حساسیت نشان داده و بنابراین نباید از این دمنوش استفاده کنند. در صورت داشتن نوع خاصی بیماری لازم است قبل از مصرف هر گونه دمنوش با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر درباره دمنوش لاغری بخوانید!

عرق بهار نارنج

در صورتی که در بیرون از منزل به فعالیت می پردازید و در گرمای بهاری و در این ماه مبارک روزه هستید، نوشیدن یک لیوان عرق بهار نارنج بعد از افطار می تواند خستگی و کلافگی ناشی از گرما را بهبود بخشد. عرق بهار نارنج بسیار نشاط آور بوده و از اضطراب های به وجود آمده در طول روز می کاهد. بدین منظور کافی است مقداری عرق بهار نارنج را با آب خنک و کمی شکر و گلاب ترکیب نموده و میل کنید. همچنین می توانید این عرق را با انواع دیگر دمنوش یا عرقیجات ترکیب نموده و نوش جان کنید. علاوه بر مزایای گفته شده از بهار نارنج برای روزه داران، استفاده از بهار نارنج می تواند در فصل بهار که شیوع بیماری های ویروسی است بسیار مفید باشد.

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک نیز همانند عرق بهار نارنج باعث رفع گرمازدگی و کاهش دمای بدن می شود. همچنین این دمنوش بسیار آرامش بخش بوده و می تواند در ساعات پایانی شب از آن استفاده نمود. عرق بیدمشک جز عرقیاتی است که ترکیب آن با دمنوش ها و شربت های دیگر بسیار طعم و رایحه خوبی خواهد داشت. پیشنهاد ویژه ما برای استفاده از این عرق، ترکیب آن با تخم شربتی و گلاب است. چرا که تخم شربتی نیز به نوبه خود دمای بدن را کاهش داده و باعث می شود بدن شما کمتر کمبود آب را احساس و در نهایت تشنه شود.

دمنوش چای سبز

همه ما با خواص بیشمار چای سبز آشنا هستیم. این دمنوش در دیگر سنت ها نیز بسیار رواج داشته و از آن در جهات مختلف استفاده می شود. از چای سبز برای روزه داران جهت رفع گرمازدگی استفاده می شود. این دمنوش گیاهی عطش را کاهش داده و باعث تولید عرق بیشتر در بدن و خنک نمودن بدن می شود. همچنین با استفاده از این دمنوش در ماه مبارک رمضان، از بوی بد دهان ناشی از خالی بودن معده رها خواهید شد. چای سبز به دو صورت خالص و طعم دار در بازار موجود می باشد. در صورتی که طعم خالص چای سبز را دوست نداشته یا در اثر مصرف چای سبز خالص دچار افت ناگهانی فشار خون می شوید، بهتر است از نوع طعم دار آن که شامل دارچین، زعفران و غیره می باشد استفاده نمایید.

عرق کاسنی و شاتره

از آنجا که مشکل بسیاری از افراد روزه دار از دست دادن آب زیاد بدن و نیز افزایش دمای بدنشان می باشد، یکی دیگر از عرقیجات موثر در کاهش دمای بدن، عرق کاسنی و شاتره می باشد که مورد پسند بسیاری از افراد می باشد. با نوشیدن یک لیوان از این عرق می توانید به بهبود عملکرد معده و اندام گوارشی خود که در این روزها نیاز به توجه بیشتری دارند کمک شایانی نمایید.

در صورتی که فشار خون پایینی دارید برای استفاده از این عرق بهتر است آن را با شکر یا گلاب مخلوط نموده و سپس استفاده نمایید. بعضی افراد نیز طعم عرق کاسنی را نمی پسندند و برای طعم دار کردن آن از ترکیب عسل و خاکشیر استفاده می کنند.

 

 

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه