خوراکی های موثر در تقویت حافظه در روزهای باقی مانده به کنکور

خوراکی های موثر در تقویت حافظه در روزهای باقی مانده به کنکور

خوراکی های موثر در تقویت حافظه در روزهای باقی مانده به کنکور

همان طور که می دانید عوامل زیادی در تقویت و بهبود حافظه موثر اند. بی خوابی و بد خوابی، نگرانی و اضطراب، پرخوری و استفاده از غذای ناسالم، خوردن بیش از حد پنیر و ماست، تاثیر زیادی در کاهش تمرکز داشته و به طریقی فعالیت های فکری و حافظه را کند می کند. در مقایسه با عوامل گفته شده، خواب صحیح، تغذیه مناسب و سالم، خوردن مواد مغذی، تنفس درست و ورزش به موقع، می تواند موجب نشاط دانش آموز کنکوری شده و باعث تقویت حافظه وی گردد.

اگر در ماه های قبل به نوع تغذیه و استراحت دانش آموز کنکوری خود توجه کافی نداشتید لازم است در روزهای باقی مانده به کنکور با راهکارهایی هرچند جزئی و ساده به تقویت حافظه و روحیه دانش آموز خود کمک نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از خوراکی های موثر در تقویت حافظه در روزهای باقی مانده به کنکور بپردازیم.

درس خواندن همراه با غذا خوردن ممنوع!!

یکی از اصولی ترین روش های غذا خوردن به ویژه برای دانش آموزان کنکوری، خوردن غذا در آرامش و بدون استرس و اضطراب است. بنابراین به داوطلبان عزیز توصیه می شود در ایام امتحانات و مطالعه از خوردن غذا هنگام درس خواندن بپرهیزند و وقت خاصی را برای صرف غذا، به خود اختصاص دهند. زیرا درس خواندن به هنگام غذا خوردن، باعث افزایش استرس در دانش آموزان می شود و این استرس به نوبه خود باعث ایجاد درد در شکم، نفخ و مشکلات سیستم گوارشی می گردد. همچنین دانش آموزان کنکوری می بایست علاوه بر 3 وعده غذایی اصلی و سبک، چندین میان وعده به برنامه غذایی خود اضافه کنند که این میان وعده های غذایی می تواند شامل میوه، آب میوه، شیر و لبنیات، و انواع ویتامین های گروه ب باشد.

صبحانه مقوی در ایام کنکور فراموش نشود

در ایام امتحانات و به ویژه در روزهای باقی مانده به کنکور، مصرف صبحانه بیش از سایر روزها ضرورت پیدا می کند. تحقیقات متعدد نشان داده در صورت نخوردن یک صبحانه مقوی، تمرکز ذهنی و قدرت انتقال معلومات بر روی کاغذ در هنگام امتحان کاهش می یابد. برای داشتن یک صبحانه مقوی می توان از مواد غذایی مغذی همچون گردو، خامه و عسل، کره و مربا استفاده نمود. توجه داشته باشید که 25 درصد از کل انرژی و پروتئین دریافتی افراد از صبحانه تامین می شود. بنابراین نقش این وعده غذایی در رژیم غذایی دانش آموز کنکوری خود به ویژه در روزهای باقی مانده به کنکور را نادیده نگیرید. همچنین می توانید از شیر و تخم مرغ که سرشار از پروتئین هستند و تاثیر زیادی روی کاهش استرس دارند استفاده نمایید.

مواد غذایی قندی در دوران کنکور ؟

دانش آموزان کنکوری از آنجا که تحت استرس و اضطراب بالایی قرار دارند به دنبال راهکاری برای تعادل و تنظیم فشار خود بوده و بدین منظور از مواد قندی و شیرینی جات به طور نامتعادل استفاده می کنند. لازم است بدانید استفاده از مواد قندی به تنهایی راهکاری برای کاهش استرس نبوده و می بایست از تمامی مواد غذایی، میوه جات و سبزیجات به میزان لازم و متناسب استفاده نمایید. مواد قندی هر چند انرژی زا بوده و برای مدتی شما را سرحال نگه می دارند، اما تمامی نیازهای بدن شما را فراهم نکرده و ممکن است بعد از مدتی باعث افزایش خستگی شما شوند. چرا که آن میزان قند مورد نیاز بدن برای فعالیت مغز از طریق تجزیه نشاسته موجود در غلات تامین شده و مابقی قندی که مصرف می کنید اضافه هستند.

کربوهیدرات پیچیده بخورید

 داوطلبان کنکور می بایست در دوران قبل از کنکور از مصرف غذاهای حجیم و چرب جلوگیری کنند. چرا که غذاهای سنگین و چرب باعث پر شدن معده شده و این امر به نوبه خود موجب اختلال در خواب دانش آموزان می شود. کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی و حبوبات می تواند از جمله مواد مغذی و پر انرژی برای دانش آموزان در این دوران از زندگی خود باشند.

ادامه رژیم ممنوع!

اگر دانش آموز کنکوری شما از آن دسته افرادی است که به هر علتی طی سال از رژیم های متعدد کاهش وزن و امثال آن استفاده می نموده است، می بایست رژیم خود را در دوران قبل از کنکور شکانده و به نسبت مورد نیاز از تمامی مواد غذایی و خوراکی ها مغذی و سالم بهره ببرد. دانش آموزان باید در این دوران کالری مورد نیاز خود را برای داشتن آمادگی ذهنی بالا دریافت کنند و این امر صرفا با مصرف انواع غذاها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها میسر خواهد بود. در غیر این صورت با افت و کاهش شدید یادگیری و کندی حافظه در دانش آموز کنکوری مواجه خواهید بود.  

لبنیات دوست داشتنی

 لبنیات از جمله ماست، از آن دسته خوراکی های دوست داشتنی و خوشمزه می باشد که حاوی کلسیم بالایی بوده و روی سیناپس های عصبی جهت انتقال پیام های عصبی به عضلات نقش بالایی دارد. همچنین مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش و کاهش استرس در دانش آموزان کنکوری توصیه بسیار می شود.

ماهی، ماهی و ماهی...

 یکی از مواد غذایی که در اکثر شرایط جوابگو و برطرف کننده نیاز یک فرد می باشد، ماهی است. ماهی با داشتن اسیدهای چرب امگا3 باعث افزایش قدرت یادگیری فرد شده و مصرف آن هفته ای 2 مرتبه توصیه می شود.

مواد غذایی ویتامین دار در دوران کنکور

 

تغذیه مناسب دوران کنکور

 

 همان طور که می دانید ویتامین ها برای تقویت ذهن به ویژه داشن آموزان مفیدند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند در ایام امتحانات، به مواد غذایی سرشار از ویتامین B,C,D توجه ویژه ای شود. بنابراین استفاده از سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال،لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد. ویتامین های گروه D نیز در آرامش و تقویت حافظه موثرند. ویتامین های گروه D در جوانه ها ، غلات سبوس دار ،حبوبات ، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارند.

مطالعات نشان داده افرادی که از سبزیجات استفاده می کنند کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می شوند.

نتیجه گیری

برای گذراندن دوران کم استرس و به دور از اضطراب در روزهای پایانی مانده به کنکور لازم است بیش از گذشته به نحوه غذا خوردن و مواد غذایی که در رژیم غذایی دانش آموز کنکوری استفاده می شود دقت نماییم. بدین منظور توجه به توصیه های ذکر شده در این مقاله می تواند باعث بالا رفتن تمرکز دانش آموزان شده و حافظه آنان را تقویت نماید. توجه داشته باشید که در صورتی که دانش آموز خود از بیماری هایی همچون کم خونی رنج می برد حتما به پزشک مربوطه مراجعه نموده تا در کنار مواد غذایی مغذی، مکمل ها و یا داروهای متناسب برای رفع بیماری دانش آموز را در اختیار آنها قرار دهد.

به امید روزی که تمامی دانش آموزان بتوانند این دوران، که تنها بخش کوچکی از زندگی پر تلاطم آنهاست را به راحتی و به دور از استرس پشت سر بگذارند.

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه