رژیم لاغری و کاهش وزن

رژیم لاغری و کاهش وزن

رژیم لاغری و کاهش وزن

 

  • برای لاغری وعده صبحانه را حذف نکنید. حذف وعده ی صبحانه تاثیری در لاغری ندارد. در صورت حذف وعده صبحانه، مواد مغذی ضروری تامین نشده و به علت احساس گرسنگی، مصرف میان وعده ها بیشتر می شود.
  • در ساعات منظم، غذا بخورید. غذا خوردن منظم، به کالری سوزی سریع تر و لاغری کمک می کند؛ علاوه بر آن غذا خوردن منظم، تمایل به مصرف غذاهای مملو از چربی و شکر را نیز کاهش می دهد.
  • در رژیم های لاغری بسیار توصیه شده که مقدار زیادی میوه و سبزی را میل کنید. میوه و سبزی کالری و چربی کمی داشته و مملو از فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشند و درنتیجه باعث لاغری می شود.
  • برای لاغری آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب کالری سوزی را افزایش داده و در نتیجه لاغری را در پی دارد.
  • جهت لاغری غذاهای مملو از فیبر را مصرف کنید. مصرف فیبر القا کننده ی حس سیری بوده و به لاغری کمک می کند. غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزی، جو دوسر، نان با آرد کامل، برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و نخود مملوء از فیبر هستند.
  • هنگام میل کردن مواد غذایی حتما به برچسب مواد غذایی توجه کنید. مقدار کالری درج شده در برچسب را در نظر بگیرید. و از خوردن مواد عذایی با کالری بالا در رژیم لاغری خود اجتناب کنید.
  • از نظر روانی ثابت شده است که برای رژیم های لاغری از ظروف کوچکتر استفاده کنید. با استفاده از ظروف کوچکتر، تدریجا به کمتر خوردن و گرسنه نشدن عادت خواهید کرد. 20 دقیقه زمان لازم است تا معده پیام سیری را به مغز ارسال کند؛ بنابراین برای کم کردن وزن خود همواره آهسته غذا خورده و قبل از سیر شدن، دست از خوردن بکشید.

 

نوشیدنی کاهش وزن

 

 

نوشیدنی کاهش وزن

 

 

 

  • لیمو و تاتیر آن بر کاهش وزن :

لیمو، روند کاهش وزن را تند کرده و سبب بهبود مقاومت به انسولین در بدن می گردد. علاوه بر آن، لیمو مملوء از پکتین بوده که احساس سیری را در شما القا می کند و باعث کاهش وزن می شود.

  • عسل و تاثیر آن بر کاهش وزن:

عسل جایگزین سالمی برای شکر می باشد که برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها به کار می رود؛ عسل دارای خاصیت ضد میکروبی مطلوبی می باشد.

  • دارچین و تاثیر آن بر کاهش وزن:

دارچین دارای تاثیرات چشمگیری در بهبود عملکرد انسولین و کنترل قند خون می باشد که در نتیجه سبب کاهش وزن می شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه نوشیدنی لاغری

1 قاشق غذا خوری آب لیمو

1 قاشق چایخوری دارچین

1 قاشق غذاخوری عسل

مواد ذکر شده را با آب جوش ترکیب کرده و صبح ها قبل از مصرف غذا، یا پیش از مصرف وعده ی حجیم در طول روز، آن را میل کنید. مصرف این نوشیدنی قبل از صرف غذا، فعالیت معده را بهبود بخشیده و هضم را تسهیل می کند. این نوشیدنی، پیشنهاد مناسبی برای کاهش وزن می باشد.

نوشیدنی های چربی سوز

 

نوشیدنی های چربی سوز

 

دمنوش چربی سوز چای سبز

دمنوش چای سبز به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدانی و مواد مغذی خود، به عنوان یکی از نوشیدنی های موثر در کاهش وزن مطرح می گردد. چندین مطالعه بیان کرده اند که، مصرف دمنوش چای سبز با کاهش وزن و کاهش چربی های بدنی مرتبط می باشد. 14 مطالعه بیانگر آن بودند، افرادی که به مدت 12 هفته از دمنوش چای سبز غلیظ استفاده می کردند نسبت به سایرین با کاهش وزنی برابر 2/0 کیلوگرم تا 5/3 کیلوگرم مواجه شدند.

دمنوش چای سبز نیز به علت محتوای بالای کاتچین ها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در آن با افزایش سطح متابولیسم، روند چربی سوزی را تسریع می کند. علاوه بر آن، دمنوش چای سبز با محتوای کافئین خود، انرژی زا بوده و با افزایش کارایی در هنگام انجام فعالیت های بدنی، روند کاهش وزن را تسریع می کند. ریسک ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، برخی سرطان ها و دیابت نیز در افراد مصرف کننده ی دمنوش چای سبز کمتر می باشد.

تاثیر قهوه بر چربی سوزی

مردم سراسر جهان از قهوه به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا در جهت بهبود خلق و خوی خود استفاده می کنند. قهوه با کاهش انرژی دریافتی و افزایش متابولیسم در روند کاهش وزن نقش دارد.

مطالعه ای 33 نفر از بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن را مورد بررسی قرار داد، نتیجه به این صورت بود که افراد مصرف کننده ی قهوه، با کاهش اشتهای بیشتری مواجه بودند. برخی مطالعات نیز بیان کردند که دریافت کافئین با افزایش سطح متابولیسم، روند چربی سوزی را تسریع می کند.

تاثیر چای سیاه بر چربی سوزی

چای سیاه نیز همانند دمنوش چای سبز، حاوی ترکیباتی است که در تسریع روند کاهش وزن موثر هستند. چای سیاه مملوء از پلی فنول هایی به نام فلاونوئید است. پلی فنول ها، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به کاهش وزن کمک می کنند.

مطالعات بیانگر آن هستند که پلی فنول های موجود در چای سیاه، با کاهش میزان کالری دریافتی، تسریع چربی سوزی و افزایش تکثیر باکتری های مفید روده به کاهش وزن کمک می کنند.

مطالعه ای 111 نفر را مورد بررسی قرار داد، نتایج بیانگر آن بود که، افرادی که به مدت 3 ماه روزانه 3 فنجان چای سیاه را می نوشیدند؛ نسبت به سایرین با کاهش وزن و کاهش اندازه دور کمر بیشتری مواجه بودند.

مطالعه ای دیگر، 2734 زن را مورد بررسی قرار داد، نتیجه بیانگر آن بود که؛ زنان مصرف کننده ی چای سیاه، چربی بدنی و چربی شکمی کمتری را نسبت به سایرین داشتند.

آب نوشیدنی موثر بر چربی سوزی

افزایش مقدار آب دریافتی، یکی از ساده ترین گام ها در جهت بهبود سلامت بدن است. نوشیدن آب بیشتر با القای حس سیری، اشتهای شما را کاهش داده و روند چربی سوزی را تسریع می کند.

مطالعه ای 48 فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن را مورد بررسی قرار داد، نتایج بیانگر آن بود که افرادی که به مدت 12 هفته، 500 میلی لیتر آب را قبل از هر وعده ی غذایی با یک رژیم کم کالری مصرف کردند؛ 44% کاهش وزن بیشتر را نسبت به سایر افراد داشتند.

نوشیدن آب سرد، میزان انرژی مصرفی استراحت بدن شما را افزایش داده که به منزله افزایش کالری سوزی در زمان استراحت است.

دمنوش چربی سوز زنجبیل

زنجبیل عموما به عنوان یک ادویه برای طعم دهی غذاها به کار رفته و در درمان برخی بیماری ها مانند تهوع، سرماخوردگی و آرتریت نقش دارد.

مطالعات انجام شده بر روی انسان ها و حیوانات نمایانگر تاثیر بسزای دمنوش زنجبیل در کاهش وزن است. دمنوش زنجبیل، با القای حس سیری، کاهش اشتها و افزایش اثر گرمازایی غذا و سطح متابولیسم به کاهش وزن کمک می کند.

نوشیدنی های پر پروتئین موثر بر چربی سوزی

 

نوشیدنی لاغری

نوشیدنی های پر پروتئین با کاهش گرسنگی، کاهش اشتها و القای حس سیری در کاهش وزن موثر هستند. پودرهای پروتئینی متعددی در بازار وجود دارند که می توانید آنها را تهیه کنید. پروتئین با افزایش میزان هورمون های کاهنده ی گرسنگی مانند GLP-1 و کاهش هورمون های اشتها آور مانند گرلین در روند کاهش وزن موثر می باشد.

مطالعه ای 90 فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن را بررسی کرد؛ نتایج نمایانگر آن بود، افرادی که در مدت 23 هفته، روزانه 56 گرم پروتئین وی را مصرف می کردند، 5 پوند (3/2 کیلوگرم) چربی بیشتری را نسبت به سایرین می سوزاندند.

آب سبزیجات موثر بر چربی سوزی

نوشیدن آبمیوه، عموما با روند افزایش وزن مرتبط می باشد، در حالی که نوشیدن آب سبزیجات دارای تاثیرات متضادی است. در یک مطالعه بیان شد که بزرگسالانی که روزانه 16 اونس آب سبزیجات کم سدیم را به همراه رژیم کم کالری مصرف می کردند، نسبت به سایرین با کاهش وزن بیشتری مواجه شدند.

مصرف آب سبزیجات با افزایش میزان سبزی دریافتی رژیم، میزان دریافت کربوهیدرات را کاهش داده و نقش موثری را در کاهش وزن ایفا می کند.

البته لازم به ذکر است که مصرف سبزیجات به دلیل محتوای فیبر موجود در آن نسبت به آب سبزیجات مفیدتر می باشد، اما با این حال آب سبزیجات نیز بنابر دلایلی که در فوق ذکر کردیم گزینه ی بسیار موثری در کاهش وزن هستند.

نوشیدنی های گیاهی کاهش وزن

نوشیدنی لیمو و زنجبیل موثر بر کاهش وزن

این نوشیدنی شگفت انگیز، می تواند نتایج شگفت انگیزی را در روند کاهش وزن نمایان کند؛ که در صورت استفاده صحیح از نوشیدنی لیمو و زنجبیل، شاهد تاثیرات بسزای آن در کاهش وزن خواهید بود. برای کارایی بیشتر این نوشیدنی، صبح ها با معده خالی آن را میل کنید. مصرف ناشتای این نوشیدنی در صبح، میزان متابولیسم بدن شما را افزایش داده و در سم زدایی بدن شما نیز موثر است.

طرز تهیه

لیمو را به دو قسمت تقسیم کرده و آب نصف آن را به یک لیوان آب آشامیدنی اضافه کنید؛ سپس زنجبیل خرد شده را نیز به آن اضافه نمایید. مصرف این نوشیدنی را به مدت 1 الی 2 ماه ادامه داده و منتظر نتایج خارق العاده ی آن باشید.

دمنوش دارچین برای کاهش وزن

دارچین دارای طعمی متمایز و عطر و طعمی بسیار مطبوع است. نوشیدنی های تهیه شده با این ادویه دارای تاثیرات چشمگیری در روند کاهش وزن هستند؛ نوشیدنی دارچین با ویژگی های ضد التهابی خود در افزایش میزان سوخت و ساز بدن و چربی سوزی نقش دارد. اگر می خواهید شکمی تخت داشته باشید، دارچین ترکیبی اعجاز آور در ایجاد شکمی تخت است.

طرز تهیه

یک قاشق غذاخوری دارچین را به آب اضافه کرده و منتظر بمانید تا به خوبی آمیخته شود. برای تاثیرگذاری بهتر این نوشیدنی، آن را در هنگام به خواب رفتن میل کنید.

نوشیدنی خیار و نعناع موثر بر لاغری

نوشیدنی خیار و نعناع علاوه بر طعم مطبوع دارای خواص ضد باکتریایی می باشد که در سم زدایی بدن نیز موثر است. علاوه بر آن نوشیدنی خیار و نعناع در بهبود هضم و کاهش وزن نیز موثر عمل می کنند.

نوشیدنی مرکبات

این نوشیدنی حاوی انار، گریپ فروت و عسل می باشد. گریپ فروت دارای نقش مهمی در کاهش وزن می باشد؛ که با افزایش حساسیت به انسولین ایفای نقش می کند.

انار در کاهش التهاب، تنظیم فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد و کاهش قند خون موثر است. تمامی عملکردهای فوق به طور مستقیم یا غیر مستقیم در کاهش وزن موثر هستند.

عسل ارگانیک نیز در پیشگیری از بروز ناراحتی های روده ای، بهبود سلامت قلبی و کاهش التهاب موثر می باشد.

موارد مورد نیاز

  • نیم فنجان گریپ فروت
  • نیم فنجان انار
  • 1 قاشق چایخوری عسل ارگانیک

طرز تهیه

گریپ فروت و انار را در میکسر ریخته و آن را مخلوط کنید. سپس آن را در یک لیوان ریخته و عسل را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.

نوشیدنی آناناس

آناناس حاوی ترکیبی از آنزیم هایی است که در بهبود هضم، کاهش التهاب و جلوگیری از ایجاد لخته موثر هستند.

دارچین نیز به کاهش قند خون، سرکوب اشتها و بهبود پارامترهای خونی کمک می کند.

لیمو، غنی از ویتامین c می باشد که با خواص آنتی اکسیدانی خود در تقویت سیستم ایمنی و کنترل وزن موثر است.

مواد مورد نیاز

  • 1 فنجان آناناس
  • 1 قاشق چایخوری دارچین
  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو

طرز تهیه

آناناس های برش زده شده را در میکسر قرار داده و آنها را مخلوط کنید. آناناس مخلوط شده را در یک لیوان ریخته و پودر دارچین و آب لیمو را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.

نوشیدنی شنبلیله

شنبلیه با افزایش حساسیت به انسولین و خواص آنتی اکسیدانی خود، متابولیسم لیپید و گلوکز را بهبود می بخشد.

95% محتوای خیار، متعلق به آب بوده و با هیدراسیون بدن و تامین ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر رژیمی دارای عملکرد موثری می باشد. خیار به سم زدایی بدن نیز کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • 2 قاشق چایخوری دانه شنبلیله
  • نیم فنجان خیار
  • نیم فنجان آب

طرز تهیه

دانه های شنبلیله را به مدت یک شب در یک فنجان آب قرار دهید. خیار را نیز در میکسر مخلوط کرده و به مواد قبلی اضافه کنید.

نوشیدنی پروتئین وی و دانه چیا

پروتئین وی در بازسازی فیبرهای عضلانی، تقویت ایمنی و بهبود سلامت قلبی نقش دارد؛ که به وسیله ی عملکردهای فوق در کاهش وزن نیز موثر است.

دانه چیا نیز با بهبود سوخت و ساز چربی در کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سندرم متابولیک موثر است.

مواد مورد نیاز

  • 2 قاشق غذا خوری پروتئین وی
  • 1 قاشق چایخوری دانه چیا
  • 1 فنجان شیر کم چرب یا شیر سویا

طرز تهیه

شیر، پروتئین وی و دانه چیا را در میکسر مخلوط کرده و میل کنید.

نوشیدنی کرفس

کرفس جزء دسته ای از مواد غذایی است که کالری منفی دارد؛ این بدین معنی است که بدن برای هضم و جذب آن به انرژی نیاز دارد. کرفس با بهبود سوخت و ساز چربی و کاهش سطح کلسترول های بد در روند کاهش وزن عملکرد موثری دارد.

سرکه سیب نیز با تنظیم فشار خون و قند خون و ارتقای سلامت قلبی دارای عملکرد مفیدی است.

ترکیبات موجود در فلفل نیز با جلوگیری از تکثیر سلول های چربی به روند کاهش وزن کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • نیم فنجان کرفس
  • نیم قاشق چایخوری سرکه سیب
  • قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • 1 فنجان آب

طرز تهیه

کرفس را با میکسر مخلوط کنید، سپس 1 فنجان آب را به میکسر اضافه کرده و مجددا مخلوط کنید. آب کرفس را در لیوان ریخته و سرکه سیب و فلفل را به آن اضافه کنید.

کاهش وزن با خوردن تخم مرغ

تخم مرغ، غنی از پروتئین بوده و کالری کمی دارد و می تواند میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد. دلایل زیر به بررسی این موضوع می پردازند که تخم مرغ چگونه می تواند منجر به کاهش وزن شود؟

  1. کاهش وزن با تخم مرغ

یک تخم مرغ آبپز حاوی 78 کالری بوده و مواد مغذی فراوانی دارد:

  • تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زیگزانتین بوده که سبب بهبود بینایی می گردد.
  • تخم مرغ حاوی ویتامین D بوده که در بهبود استحکام استخوانی و فعالیت سیستم ایمنی نقش دارد.
  • کولین موجود در تخم مرغ، میزان متابولیسم بدن را افزایش می دهد و باعث لاغری می شود و همچنین در تکامل مغز جنین موثر است.

ساده ترین راه برای کاهش وزن، محدود کردن کالری دریافتی و اضافه کردن تخم مرغ به رژیم غذایی است. برای مثال مصرف 2 تخم مرغ آبپز به همراه سبزیجات متنوع در وعده ی ناهار یا شام، تنها 274 کالری را به بدن شما می رساند. طبخ تخم مرغ با روغن یا کره، محتوای چربی و کالری آن را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

  1. لاغری با تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ، تقریبا حاوی 6 گرم پروتئین است؛ تخم مرغ به دلیل محتوای بالای پروتئینی خود، حس سیری را در شما القا می کند و باعث میشود شما کمتر گرسنه شوید و کم تر غذا بخورید و درنتیجه در کاهش وزن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مقدار پروتئین مورد نیاز در هر فرد، برابر با 8/0 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است؛ بنابراین:

  • هر مرد کم تحرک، تقریبا به 56 گرم پروتئین در هر روز نیاز دارد.
  • هر زن کم تحرک، تقریبا به 46 گرم پروتئین در هر روز نیاز دارد.

با تفاسیر فوق، مصرف دو تخم مرغ بزرگ در هر روز، تامین کننده ی 25% نیاز پروتئینی یک زن کم تحرک و 20% نیاز پروتئینی یک مرد کم تحرک است.

مصرف یک صبحانه ی غنی از پروتئین در هر روز، با القای حس سیری، میزان کالری دریافتی در ادامه ی روز را کاهش می دهند و باعث کاهش وزن می شود.

 مطالعه ای در سال 2012 انجام شد، که نتایج آن بیانگر آن بود که مصرف پروتئین در رژیم غذایی به دلیل القای حس سیری در افراد، سبب کاهش وزن و سندرم متابولیک می گردد.

  1. افزایش متابولیسم و لاغری با تخم مرغ

مصرف یک وعده ی پرپروتئین در رژیم غذایی با فرایند اثر گرمایی خود، سبب افزایش میزان متابولیسم و کاهش وزن می گردد. در هنگام مصرف منابع پروتئینی، بدن به انرژی بیشتری برای هضم و جذب غذا نیاز دارد. کربوهیدرات ها و چربی ها نیز میزان متابولیسم بدن شما را افزایش می دهند، اما میزان افزایش متابولیسم توسط آن ها بسیار کمتر از پروتئین است.

بنابر یافته های یک مطالعه در سال 2014:

  • پروتئین، میزان متابولیسم فرد را به اندازه ی 30- 15% افزایش می دهد.
  • کربوهیدرات ها، میزان متابولیسم فرد را به اندازه ی 10- 5% افزایش می دهد.
  • چربی ها، میزان متابولیسم فرد را به اندازه ی 3% افزایش می دهند.

بنابراین مصرف تخم مرغ و غذاهای غنی از پروتئین، نسبت به مصرف کربوهیدرات یا چربی، کالری بیشتری را در افراد می سوزاند که در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

 

کاهش وزن با تخم مرغ

 

 

برای کاهش وزن چه زمانی تخم مرغ بخوریم؟

در صورتی که تخم مرغ در وعده ی صبحانه میل شود، تاثیر موثرتری در کاهش وزن دارد. مطالعه ی انجام شده در سال 2013 بر روی آقایان، نمایانگر آن بود که افرادی که در وعده ی صبحانه خود تخم مرغ میل کردند، نسبت به افرادی که صبحانه ی غنی از کربوهیدرات را میل کردند؛ حس سیری بیشتری داشتند.

برای کاهش وزن در روز چند عدد تخم مرغ بخوریم؟

در گذشته، راهنماهای رژیمی، توصیه می کردند که میزان مصرف تخم مرغ در هر فرد باید به 7 عدد در هفته کاهش یابد. اما بنابر کمبود شواهد مرتبط با این ادعا، راهنماهای رژیمی در سال 2015 تغییر کردند. پژوهش های اخیر پیشنهاد می کنند که خوردن یک تخم مرغ در هر روز، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

مطالعه ی دیگری نیز در سال 2018 بر روی افراد مبتلا به دیابت انجام شد، که بیان می کرد مصرف حداقل 12 تخم مرغ در هر هفته به مدت 3 ماه، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در این افراد افزایش نمی دهد.

در کل یافته ها بر این باورند که مصرف متعادل تخم مرغ، دارای اثرات مفیدی است. زرده تخم مرغ مملوء از کلسترول است، بنابراین به افراد در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود که تنها یک یا دو سفیده ی تخم مرغ را در روز مصرف کنند. از افزودن چربی های حیوانی یا کره به تخم مرغ خود بپرهیزید.

نوشابه های رژیمی و افزایش وزن 

یک باور اشتباهی که در ارتباط با نوشابه های رژیمی وجود دارد این است که این نوع نوشابه ها دیگر مضرات نوشابه را ندارند اما این یک باور غلط است، چه بسا مضرات این نوع نوشابه های رژیمی بسیار بیشتر از نوع معمولی آن باشد:

نوشابه های رژیمی، ترکیبی از آب کربناته، قند مصنوعی، طعم دهنده ها و سایر ترکیباتی مانند کافئین هستند؛ اغلب نوشابه های رژیمی فاقد کالری بوده یا کالری محدودی دارند. آسپارتام، یک قند مصنوعی است که به عنوان شیرین کننده در نوشابه های رژیمی و برخی مواد غذایی به کار می رود. بسیاری از افراد به منظور کاهش وزن، از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند، چرا که بر این باورند که این نوشابه ها با محتوای پایین کالری انتخاب مناسبی هستند. پژوهش های جدید بیان می کنند که شیرین کننده های مصنوعی، تاثیری در روند کاهش وزن نداشته و بالعکس می توانند موجب افزایش وزن شوند.

برخی تحقیقات بیان می کنند که مقادیر مجاز دریافتی آسپارتام موجود در نوشابه های رژیمی نیز دارای این قابلیت هستند که شما را گرسنه تر کرده و منجر به افزایش وزن گردند. سایر مطالعات نیز بیان می کنند که شیرین کننده هایی مانند آسپارتام و ساخارین، به جای کاهش وزن موجب افزایش وزن می گردند.

نوشابه رژیمی

 

 

بررسی عملکرد آسپارتات موجود در نوشابه های رژیمی در موش ها

در اثر تجزیه ی آسپارتام در بدن، ترکیبی به نام فنیل آلانین پدید می آید که مهار کننده ی آنزیم آلکالان فسفاتاز روده ای است. آنزیم آلکالان فسفاتاز، از بروز سندرم متابولیک در موش ها جلوگیری می کند. بنابراین به نظر می رسد که با دریافت آسپارتام، موش ها مستعد ابتلا به سندرم متابولیک هستند.

سندرم متابولیک به مجموعه ای از علائم اطلاق می شود، که با بروز دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و چاقی مرتبط است.

نوشابه های رژیمی موجب کاهش وزن نمی شود

مطالعات انجام شده بر روی موش ها، نمایانگر آن بود که موش هایی که آسپارتام دریافت کردند، نسبت به سایر موش هایی که آسپارتام دریافت نکردند؛ با افزایش وزن مواجه شدند. به علاوه، موش های دریافت کننده ی آسپارتام، سطح قند خون بالاتری را نیز نسبت به سایر موش ها داشتند.

موش های مصرف کننده ی آسپارتام، دارای سطوح بالاتری از پروتئین های التهابی مانند TNFα در خون خود هستند؛ که می تواند منجر به بروز سندرم متابولیک در این افراد گردد.

در آغاز روند تولید شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، این شیرین کننده ها با هدف کاهش وزن و کاهش بروز سندرم متابولیک وارد بازار شدند؛ اما پس از مدتی مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک بیانگر آن بودند که این شیرین کننده کارایی چندانی نداشته و بالعکس، می توانند موجب بروز اثرات منفی گردند.

نوشابه های رژیمی چاق کننده هستند

آسپارتام خورده شده توسط نوشابه های رژیمی، در داخل بدن به فنیل آلانین، آسپارتیک اسید و متانول تجزیه می شود. فنیل آلانین و آسپارتیک اسید، آمینو اسیدهایی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای حاوی پروتئین وجود دارند. محققان بیان می کنند که استفاده از آسپارتام به عنوان جایگزین شکر، به دلیل مهار عملکرد آنزیم آلکالان فسفاتاز روده ای، فاقد اثرات مفید است. مردم به طور دقیق نمی دانند که چرا شیرین کننده ها اثربخش نیستند؟ مشاهدات  بیان می کنند که قندهای مصنوعی سبب القای حس گرسنگی در شما گردیده و میزان کالری دریافتی را افزایش می دهند.

نوشابه های رژیمی و افزایش افسردگی

پژوهش های مختلف نمایانگر آن هستند که آسپارتام موجود در نوشابه های رژیمی موجب تشدید علائم افسردگی در افراد می گردد؛ بنابراین در صورتی که در معرض افسردگی هستید، از مصرف این نوشیدنی ها پرهیز کنید.

نوشابه های رژیمی و افزایش ابتلا به بیماری های کلیوی

مطالعات بیانگر آن هستند که مصرف نوشابه های رژیمی، می تواند منجر به بروز بیماری های کلیوی گردد. نوشابه های رژیمی بنابر محتوای بالای فسفر خود، بار اسیدی وارد بر کلیه ها را افزایش داده و منجر به بروز بیماری های کلیوی می گردند.

نوشابه های رژیمی و افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی

پژوهش ها نمایانگر آن هستند که مصرف نوشابه های رژیمی می تواند منجر به بروز دیابت نوع 2، فشار خون بالا و سکته قلبی گردد. به نظر می رسد که بروز این بیماری ها به علت چاقی ناشی از مصرف این نوشیدنی ها است.

کاهش وزن با ورزش

با انجام تمرینات قدرتی، می توانید در هر سنی توده ی ماهیچه ای خود را بازسازی کرده و متابولیسم خود را افزایش دهید و کاهش وزن را در پی داشته باشید. از سایر پیامدهای مفید این تمرینات، می توان به کاهش احتمال بروز صدمات و انجام آسان تر فعالیت های روزانه اشاره کرد.

 

کاهش وزن با ورزش

برای کاهش وزن با ورزش از همین امروز تمرین قدرتی را شروع کنید:

قبل از شروع تمرینات قدرتی، با پزشک خود مشورت کنید. درباره ی اینکه کدام نوع ورزش برای شما بی خطر است و باعث کاهش وزن می شود اطلاع حاصل کنید.

  • برای یافتن مناسب ترین برنامه تمرینات قدرتی برای کاهش وزن از مربی تناسب اندام خود کمک بگیرید.
  • در هنگام انجام فعالیت های روزانه، تمرینات قدرتی برای کاهش وزن را نیز انجام دهید. خریدهای خود را حمل کرده، کارهای باغبانی را انجام داده و از پله ها بالا و پایین بروید تا متابولیسم بدن را افزایش دهید.

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط


رژیم غذایی پر پروتئین

در بسیاری از افراد سالم رژیم های غذایی پر پروتئین فاقد عوارض خاصی هستند؛ خصوصا در صورت استفاده ی کوت ... بیشتر بدانیم
رژیم غذایی پسکاترین

رژیم غذایی پسکاترین زیر مجموعه ای از رژیم های گیاهی است که عمدتا از منابع غذایی گیاهی تشکیل شده و در ... بیشتر بدانیم
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه