جلوگیری از افزایش وزن در ماه مبارک رمضان

جلوگیری از افزایش وزن در ماه مبارک رمضان

جلوگیری از افزایش وزن در ماه مبارک رمضان

از آنجا که سبک غذا خوردن در ماه مبارک رمضان به طور کامل تغییر می کند و افراد ناخوداگاه مجبورند تمامی مواد غذایی که در طول روز استفاده می کردند را در یک وعده به بدن خود تزریق کنند، در صورت رعایت نکردن نکات لازم و پرخوری بیش از حد، به راحتی می توانند افزایش وزن پیدا کرده و  برگشتن به حالت قبل از افزایش وزن کاری بس دشوار می باشد. بنابراین در اینجا قصد داریم شما را با نکاتی که لازم است در طول ماه مبارک رمضان و در نوع مصرف مواد غذایی خود رعایت کنید، آشنا سازیم.

دلایل افزایش وزن در ماه رمضان

همان طور که گفته شد در این ماه به علت استفاده نا به جا از مواد غذایی و نداشتن برنامه غذایی منظم در سرتاسر روز، بسیاری از افراد به چاقی روی می آورند. برخی از علت های افزایش وزن عبارت اند از:

  • مصرف بیش از حد غذاهای قندی

مصرف بیش از حد قند در کل، باعث بروز بسیاری از مشکلات از جمله چاقی و دیابت می شود. بدن هنگام مصرف قند، انسولین ترشح کرده و ترشح انسولین باعث ذخیره هرچه بیشتر چربی در بدن می شود. بسیاری از افراد فکر می کنند چون در طول روز غذا نخورده اند در ساعات پایانی شب و بعد از افطار آزادند تا به میزان دلخواه مواد قندی استفاده کنند تا کمبودهای در طول روز آنها جبران شود. در حالی که چنین دیدگاهی بسیار غلط و در عین حال مضر می باشد.

  • مصرف بیش از حد نوشیدنی های قندی

جالب است بدانید یک آبمیوه طبیعی از قند بسیار بالاتری نسبت به میوه خام برخوردار است. چرا که در هنگام خوردن میوه به صورت خام، قند موجود در آن با فیبر ترکیب شده و در بدن زخیره می شود که بدین صورت مقداری از قند آن کاسته می شود، در حالی که یک آبمیوه قندی به طور مستقیم به بدن تزریق شده و قند آن سریعا وارد عمل شده و باعث بروز چاقی می شود. در نتیجه برای داشتن وزنی ایده آل حتما از نوشیدنی های قندی پرهیز کرده و به جای آن از آّب، چای و قهوه بدن شکر استفاده نمایید.

  • پروبیوتیک کمی مصرف می کنید

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در صوت استفاده به میزان لازم، اثرات سلامت بخشی برای بدن ایجاد می کنند. ارگانیسم های پروبیوتیک شرایط را به نفع باکتری های مفید روده تغییر داده و برای هضم مواد مغذی روده ضروری می باشند.

برای داشتن روده ای سالم بهتر است از غذاهایی مانند سبزیجات تازه، ادویه جات، انواع چای از جمله کوهی آویشن و غیره، ماست و کفیر و کلم ترش که دارای پروبیوتیک فراوان هستند، سیر، پیاز و روغن نارگیل استفاده کنید.

  • استفاده درست از چربی

باید به خاطر داشته باشید که چربی عامل اصلی افزایش وزن نیست. بلکه استفاده از قند سهم زیادی در چاقی افراد دارد. دو نوع از بهترین چربی های موجود و سالم، روغن نارگیل و آوکادو می باشد که می توانید در دو وعده سحر و افطاری یک قاشق کامل از آن را مصرف نمایید. همچنین زرده و سفیده تخم مرغ و استفاده از گوشت های ارگانیک در این ماه بسیار توصیه می شود. چرا که چربی این مواد به آرامی سوخته و در طول روز و روزه داری کمتر احساس گرسنگی می کنید. برای زمان بین افطار تا سحر نیز می توانید از دانه ها و آجیل استفاده کنید.

  • تحرک کمی دارید

چه در طول ماه رمضان و چه در دیگر روزهای سال هر آنچه که مصرف می کنید 80 درصد ترکیب بدنی شما را شامل می شود و 20 درصد باقی مانده به حرکت فیزیکی شما وابسته است. در طول ماه رمضان بسیاری از افراد وقت خود را صرف استراحت کرده و از حرکات بدنی معمولی خود نیز سر باز می زنند. اگر بدن خود را حرکت ندهید بدن ضعیف می شود. نیاز نیست وقت خود را با گذراندن در باشگاه های ورزشی در این ماه سپری کنید. فقط کافی است ورزش روزانه و یا پیاده روی را از قلم نیاندازید.

نتیجه گیری:

 

 

رژیم غذایی در ماه رمضان

 

 

برای داشتن رژیمی متعادل در ماه مبارک رمضان و جلوگیری از افزایش وزن لازم است به تمامی موارد بالا دقت نموده و تمامی مواد غذایی مصرفی در بین وعده افطار تا سحر خود را مورد ارزیابی قرار دهید. برای انجام این کار می توانید از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید و کالری و قند مواد مصرفی خود در این دوران را یادداشت نمایید.

هرچند اکثر رستوران ها وفست فودها در این ماه و تا سحر میزبان افراد روزه دار هستند ولی توجه داشته باشید که برای داشتن وزنی ایده آل و عدم افزایش وزن در ماه رمضان می بایست از خوردن فست فود پرهیز نموده و غذاهای سالم مصرف نمایید. غذاهای سالم شامل غذاهایی با فیبر و پروتئین بالا و قند پایین می باشند.

علاوه بر آن برای کمبود آب بدن خود حتما بین دو وعده افطار تا سحر مصرف آب بدن خود را بالا برده و در نظر داشته باشید مصرف آب در کنار رفع تشنگی می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک شایانی نماید.

و در نهایت به یاد داشته باشید که داشتن ورزش روزانه هر چند کم می تواند تاثیر بسزایی در حفظ قوای بدنی شما و متعادل سازی وزن بدنتان داشته باشد.

 

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه