تغذیه در دوران کودکی

تغذیه در دوران کودکی

تغذیه در دوران کودکی

کودکی

دوره ای از زندگی که پس از اتمام دوره نوزادی تا شروع دوره بلوغ را شامل می شود؛ کودکی نام دارد. رژیم غذایی این گروه تفاوت چندانی با رژیم های عادی نداشته و تنها میزان پروتئین نسبتا بالایی دارد. متخصصین تغذیه میزان نیاز انرژی کودکان با وزن های متفاوت را، از طریق قد یا فرمول های خاصی، محاسبه می کنند. با مراجعه به متخصصین تغذیه و بررسی شاخص هایی مانند قد، وزن و شاخص توده ی بدنی(BMI)، می توانید رشد کودک خود را ارزیابی نمایید.

کربوهیدرات

45% الی 65% انرژی مورد نیاز این گروه از کربوهیدرات ها، تامین می شود.

پروتئین

20% الی 25% انرژی مورد نیاز این گروه از پروتئین ها تامین می شود؛ به عبارتی دیگر  نیاز پروتئینی این گروه، از 95/0 الی 1/1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن آنان است.

چربی

30% الی 40% کالری دریافتی در این گروه نیز از چربی ها تامین می شود.

فیبر

مصرف 14 گرم فیبر به ازای هر 1000 کالری انرژی دریافتی روزانه توصیه می شود.

ویتامین ها

ویتامین D

دریافت ویتامینD از منابع غذایی این ویتامین و یا شیرهای غنی صورت می گیرد؛ در صورت کمبود ویتامینD در کودکان، مکمل یاری این ویتامین انجام میشود. در صورت کمبود دریافت مواد مغذی در افراد این گروه، مصرف مولتی ویتامین توصیه می شود.

کلسیم

کلسیم در رشد استخوانی در کودکان نقش داشته و منابع غذایی حاوی این ماده شیر و سایر محصولات لبنی هستند.

آهن

پس از اندازه گیری وضعیت آهن در کودکان، در صورت کمبود این ماده، مکمل یاری آهن صورت می گیرد.

روی

در صورت کمبود وزن و کم اشتهایی در کودکان، مصرف روی توصیه می شود.

 

منع مصرف آبمیوه در کودکان زیر یک سال

 

مصرف آبمیوه در کودکان زیر یک سال

 

 

مطالعات و پژوهش های انجام شده در زمینه ی تغذیه ی کودکان، به پدران و مادران توصیه می کنند که از دادن آبمیوه به کودکان زیر یک سال پرهیز کنند.

 

راهنماهای رژیمی منتشر شده در سال 2001 توصیه کردند که، از مصرف آبمیوه در نوزادان زیر 6 ماه پرهیز شود. اما پس از گذشت ۱۶ سال از آن زمان، راهنماهای رژیمی جدیدتر بیان کردند که به دلیل مضرات آبمیوه‌ها بهتر است از مصرف آن ها در سنین زیر ۱۲ ماه خودداری شود.

 

یکی از پژوهش های انجام شده در زمینه ی مصرف آبمیوه در کودکان، که در مجله ی  journal Pediatrics منتشر گردید؛  موارد زیر را بیان کرد:

 

 در هنگام خرید آب میوه برای فرزند خود، ممکن است با عبارت "۱۰۰ درصد آب میوه ی خالص" بر روی بسته بندی آن آبمیوه مواجه شوید. توصیه ی ما به شما این است که تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگیرید. برخی آبمیوه ها دارای مقادیر  بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین c و پتاسیم هستند؛ اما با این حال تمامی آبمیوه ها از نظر وجود مواد مغذی مانند فیبر بسیار فقیر هستند. آبمیوه ها دارای مقادیر بسیار زیادی از شکر بوده، به طوری که برخی از انواع آبمیوه ها حاوی ۲ قاشق چای خوری شکر در هر ۱۰۰ میلی لیتر آبمیوه هستند.

 

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵، بیان می کند که آبمیوه ها یکی از اصلی ترین دلایل بروز پوسیدگی و تخریب دندان ها در کودکان هستند. به علاوه داده های آماری نیز بیان می کنند که مصرف آبمیوه در کودکان سبب افزایش نرخ شیوع چاقی در آن ها می‌شود.

 

برخی از والدین بر این باورند که آبمیوه ها دارای ترکیبات طبیعی و مفید بوده و دریافت آن ها به ارتقاء سطح سلامت کودکان کمک می کند. اگر شما نیز جزء این دسته از والدین هستید باید به  این نکته توجه کنید که که طیف وسیعی از پژوهش‌ها بیانگر آن هستند که مصرف آبمیوه ها در کودکان زیر یک سال  کاملا غیر ضروری بوده و کودکان بزرگتر نیز تنها در صورت مصرف متعادل آب میوه، مجاز به دریافت آن هستند.

 

در کودکان نوپای یک تا سه سال نیز، مصرف بیش از ۴ اونس آبمیوه در روز توصیه نمی شود. اما در صورتی که فرزند شما در سنین ۴ تا ۶ سال قرار دارد، می‌توانید روزانه ۴ تا ۶ اونس آبمیوه را در اختیار او قرار دهید.

 

 در کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۸ سال نیز، توصیه های رژیمی بیانگر آن هستند که مصرف آبمیوه باید به کمتر از ۸ اونس در روز محدود شود.

 

یکی از مهم ترین نکته های قابل بیان برای شما پدر و مادرها این است که، همواره از خرید آبمیوه های  دست ساز  خودداری کنید.  این نوع از آبمیوه ها غیر پاستوریزه بوده و می‌توانند حاوی انواع آلودگی های باکتریایی باشند.

 

 

 

آبمیوه ی گریپ فروت و تداخلات دارویی

 

در صورتی که فرزند شما از داروهایی که به وسیله ی آنزیم CYP3A4 متابولیزه می شوند، استفاده می کند، از مصرف آبمیوه ی گریپ فروت خودداری کنید. مصرف آبمیوه ی گریپ فروت به همراه این انواع از داروها باعث بروز تداخلات خطرناکی می گردد. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر، داروهای مصرف شده توسط فرزند خود را به اطلاع متخصص تغذیه رسانده و از ایمن بودن مصرف آبمیوه ی گریپ فروت اطمینان حاصل کنید.

 

سعی کنید که به جای مصرف آبمیوه ها، کودکان خود را به مصرف میوه های کامل تشویق کنید.

 

مقالات مرتبط


انواع دمنوش برای روزه داران در ماه رمضان

از آنجا که در ماه مبارک رمضان به سر می بریم و اوقات زیادی را بدون غذا و به ویژه نوشیدن مایعات می گذر ... بیشتر بدانیم
رژیم سم زدایی چیست

رژیم های سم زدایی معمولا یک دوره کوتاه مدت رژیمی می باشند که برای از بین بردن سموم بدن طراحی می شوند ... بیشتر بدانیم
رژیم غذایی کرب سایکلینگ

رژیم غذایی کرب سایکلینگ از انواع رژیم های غذایی لاغری است که کمتر کسی با آن آشنا می باشد. در حالی که ... بیشتر بدانیم
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه