آموزش تغذیه در کودکان

آموزش تغذیه در کودکان

آموزش تغذیه در کودکان

نیاز کودکان به غذاهای مغذی نسبت به اندازه بدنشان بیشتر از بزرگسالان است. اگر اشتهای کودکان برای مدت طولانی کم باشد، یا از غذاهای محدودی استفاده کنند؛ و یا رژیم های رقیق و فقیر از مواد مغذی مصرف کنند، در معرض خطر سوء تغذیه قرار می گیرند.

کودکان مدرسه ای و نوجوانانی که همراه خانواده شام می خورند، مقادیر بیشتری میوه و سبزی، سودای کمتر و غذاهای سرخ شده کمتری را استفاده می کردند. همچنین غذا خوردن در کنار خانواده باعث تاثیرات مثبت بر باورهای تغذیه ای شده و ممکن است از اضافه وزن نیز جلوگیری کند.

محیطی که غذا در آن صرف می شود و نیز زمان غذا خوردن، نگرش های غذا و غذا خوردن را تحت تاثیر قرار می دهد. انتظارات نابجایی که والدین از فرزندانشان زمان غذا خوردن دارند، بحث و سایر استرس های احساسی، همگی تاثیر نا مطلوبی را به همراه دارند. محیط مناسب صرف غذا به گونه ای است که همراه با زمان کافی، آرامش و صحبت های خانوادگی باشد.

به دلیل اینکه ظرفیت معده کودکان پیش دبستانی کمتر و اشتهای آنها متغیر است، بهتر است وعده های کوچک غذا، 4-6 بار در روز به آنها داده شود. میان وعده ها در تامین کل مواد مغذی روزانه، اهمیتی همانند وعده های اصلی دارند.

آب میوه

زمانیکه کودکان 11 الی 12 ساله آبمیوه 100% طبیعی مصرف می کنند، به طور قابل توجهی دریافت بالاتری از انرژی، کربوهیدرات، ویتامینC و B6، پتاسیم، ریبوفلاوین، منیزیم، آهن، فولات و دریافت های پایین تری از چربی کل، اسیدهای چرب اشباع، چربی غیر ضروری و شکر افزوده شده دارند.

مصرف بیش از حد آبمیوه (2 الی 4 لیوان در روز، طبیعی یا صنعتی) در کودکان بزرگتر موجب کاهش اشتها  شده که منجر به کاهش دریافت غذا و کاهش رشد می شود.

مصرف زیاد شیر و دریافت کمتر نوشیدنی های شیرین با بهبود دریافت مواد مغذی شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامینA                                                      ارتباط داشته است. کودکان را بایستی به دریافت شیر، آب و میان وعده های سالم به جای مواد شیرین شده با شکر تشویق کرد.

صبحانه و اثرات آن بر یادگیری

مصرف صبحانه صرف نظر از وضعیت تغذیه ای و اقتصادی با عملکرد بهتر در کلاس (توجه در کلاس، شرکت در فعالیت های کلاسی) در ارتباط است.

اضافه وزن در کودکان

هرچه کودک زمان بیشتری اضافه وزن داشته باشد، احتمال اینکه در زمان بلوغ و بعد از آن هم اضافه وزن داشته باشد، بیشتر می شود. عواقب اضافه وزن در کودکان شامل مشکلات روانی اجتماعی نظیر دوری از دیگران، برداشت منفی از خود، افسردگی و دوری از اجتماع می باشد. بسیاری از کودکان دچار اضافه وزن، یک یا دو عامل خطر قلبی- عروقی از قبیل چربی خون بالا، افزایش فشار خون یا افزایش انسولین خون را خواهند داشت.

ورزش

توصیه های کنونی ورزش برای 6 الی 17 ساله ها، حداقل روزی 60 دقیقه فعالیت متوسط یا شدید هوازی می باشد.

کودکان و نوجوانان باید حداقل 3 روز در هفته ورزش هایی مانند ورزش های قدرتی ماهیچه ای و قدرتی استخوانی با شدت زیاد را انجام دهند.  

مقالات مرتبط


تاثیر شیر دهی بر کاهش وزن

شیردهی علاوه بر اثرات مفید خود در سلامت نوزاد، سبب کاهش وزن مادر و لاغری نیز می گردد. مادر در دوران ... بیشتر بدانیم
رژیم غذایی پسکاترین

رژیم غذایی پسکاترین زیر مجموعه ای از رژیم های گیاهی است که عمدتا از منابع غذایی گیاهی تشکیل شده و در ... بیشتر بدانیم
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه