میوه های تابستانی و تاثیرات آنان بر روی کاهش یا افزایش وزن

میوه های تابستانی و تاثیرات آنان بر روی کاهش یا افزایش وزن

میوه های تابستانی و تاثیرات آنان بر روی کاهش یا افزایش وزن

تابستان یکی از رنگارنگ ترین فصول سال با وجود میوه های آب دار و شیرین تابستانی با قند فراوان می باشد که در هیچ یک از فصول دیگر سال شاهد آن نیستیم. در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد و کم شدن آب بدن، بسیاری از افراد میل به غذا خوردن را از دست داده و به جای برخی از وعده های غذایی، از انواع میوه ها استفاده می کنند. اغلب میوه های تابستانی می توانند جایگزین مناسبی برای وعده های غذایی باشند و میزان آب بدن را نیز کنترل نمایند. این میوه ها دارای آنتی اکسیدان و انواع مواد مغذی بوده که برای بدن مفید هستند. اما نکته حائز اهمیت این است که که بسیاری از این میوه های تابستانی پر قند بوده و استفاده زیاد از آن ها برای سلامتی بدن و افزایش وزن مضر می باشند. به عنوان مثال میوه هایی از جمله هلو، شلیل، آلو زرد و انگور جز میوه های ممنوعه برای افراد رژیم دار محسوب می شود.

در این جا به چندین مورد از میوه های تابستانی و تاثیرات آنها بر روی کاهش یا افزایش وزن می پردازیم.

توت فرنگی

توت فرنگی یکی از محبوب ترین و خوش طعم ترین میوه های تابستانی است که طرفداران بیشماری دارد. این میوه دارای مواد مغذی بالایی بوده و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین، توت فرنگی تولید هورمون های چربی سوز را افزایش داده و باعث کاهش وزن می شود.

هنوانه

یکی دیگر از میوه های پر طرفدار، شیرین و آبدار تابستانی هندوانه می باشد که 90 درصد آن را آب تشکیل می دهد. این میوه کم کالری بوده و فیبر بالایی دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای کمبود آب بدن شما باشد. هنوانه منبع غنی از ویتامین های B5، B6 و B1، بیوتین، منیزیوم و پتاسیم می باشد که باعث شده است آن را جز میوه های با ارزش غذایی بالا بدانند.

هلو

هلو دارای ویتامین A بوده و مصرف یک عدد از آن 50 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند. هلو دارای آنتی اکسیدان قوی بوده و به علت دارا بودن فیبر به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.

خیار

خیار جز آن دسته میوه هایی بوده که در رژیم های لاغری استفاده فراوان شده و بسیار کم کالری و در عین حال شکم پر کن می باشد. در صورتی که از خیار همراه با آب لیموترش در وعده صبحانه استفاده شود، چربی سوزی اتفاق می افتد. به همین علت از خیار در رژیم لاغری استفاده می کنند.

انبه

در هر 100 گرم انبه میزان 55 تا 10 کیلوکالری وجود دارد. با این حال انبه را جز میوه های دارای کالری منفی می شمارند. به عبارتی فرایند هضم و جذب آن بیشتر از میزان کالری دریافتی شما می باشد. بنابراین بر عکس تفکر عموم می توانید از این میوه تابستانی در رژیم لاغری خود استفاده نمایید و نگران افزایش وزن نباشید.

آلبالو

در هر 100 گرم آلبالو مقدار 20 کیلوکالری وجود دارد که یکی از کم کالری ترین میوه های تابستانی به شمار می آید و می توان در رژیم لاغری از آن استفاده نمود.

گیلاس

گیلاس دارای 76 کیلوکالری در هر 100 گرم خود می باشد که می توان در فصل تابستان و به میزان مناسب از آن در رژیم غذایی استفاده نمود. گیلاس دارای آنتی اکسیدان بوده که فرایند پیر شدن را کند نموده و دارای خاصیت ضد سرطانی است.

شاه توت

یکی از فعال ترین میوه های تابستانی از لحاظ دارا بوده آنتی اکسیدان، شاه توت می باشد. این میوه کالری کمی داشته و به ازای هر 100 گرم از 43 کالری برخوردار است. استفاده از شاه توت می تواند مواد مغذی بسیاری را در ازای کالری دریافتی ناچیز در اختیار شما قرار دهد.

شلیل

شلیل یک میوه شریرین و کم کالری می باشد. کالری شلیل حدود 60 بوده و منبع غنی از فیبر می باشد. به دلیل پتاسیم بالای این میوه می توان از آن برای بهبود سوخت و ساز بدن استفاده نمود.

آلو

یک آلو متوسط حدود 80 کالری داراست. این میوه دارای فیبر بالا، ویتامین C و پتاسیم بسیار بالایی است. فیبر موجود در آلو سبب کاهش سرعت جذب مواد مغذب به ویژه قندها می شود.

انجیر

انجیر از محبوب ترین میوه های تابستانی است که دارای فیبر بالا بوده و هر واحد آن 20 درصد نیاز بدن ما به فیبر را پوشش می دهد. آنزیم درون انجیر به نام فیسین منجر به کاهش وزن افراد می گردد.

سخن آخر

میوه های ذکر شده در این مقاله میوه های پر مصرف و دوست داشتنی فصل تابستان می باشند که در دوره محدودی در رژیم غذایی افراد قرار میگیرند. در کل و درون هر رژیم غذایی سالم، تاکید فراوانی بر استفاده از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. ضمن اینکه مصرف میوه جات و سبزی جات به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان خوب است، استفاده بیش از حد از آن نیز می تواند مشکلات خاص خود را به وجود آورد. لذا در مصرف میوه جات و سبزیجات تعادل را حفظ نموده تا بتوانند در رژیم غذایی مورد نظر شما در کاهش وزن، نقش بسزایی را ایجاد نمایند.

 

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه