بیماری دیابت و راه های مقابله با آن

بیماری دیابت و راه های مقابله با آن

بیماری دیابت و راه های مقابله با آن

بیماری دیابت چیست؟


در مبتلایان به دیابت دسرها، چالش برانگیزترین غذاها هستند. پزشکان غالبا، افراد دیابتی را به عدم مصرف شکر و کربوهیدرات در رژیم غذایی تشویق می کنند. امروز می خواهیم به بیان این موضوع بپردازیم که چگونه با ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت، از خوردن دسرها لذت ببریم؟

دسرها مملوء از شکر و برخی کربوهیدرات های ساده بوده و ارزش تغذیه ای چندانی ندارند. در این مقاله به بیان برخی پیشنهادهای مربوط به تهیه ی دسر و شیرینی مناسب برای افراد دیابتی می پردازیم.

افراد مبتلا به دیابت نیز با رعایت برخی نکات می توانند از مصرف انواع شیرینی لذت برده و در عین حال شاهد افزایش چندان سطح قند خون نباشند. افرادی که مبتلا به دیابت نیستند نیز می توانند از توصیه های زیر استفاده کنند.

مبتلایان به دیابت و رعایت های غذایی

افراد دیابتی ملزم به حذف کامل دسرها در رژیم غذایی خود نیستند؛ مصرف متعادل دسر در مبتلایان به دیابت موردی ندارد. خرید حجم کمتری از کیک و پای؛ و تقسیم کردن آن با دوستان خود، گامی موثر در کاهش حجم غذای مصرفی است. همواره قبل از غذا خوردن، غذای خود را به چندین قطعه تقسیم کنید.

دیابت و مصرف دسرهای خانگی

با تهیه ی دسرهای خانگی می توانید نظارت بیشتری بر محتویات دسر مورد نظر خود داشته باشید. در تهیه ی دسرهای مورد نظر خود  برای بیماران دیابتی می توانید از شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر معمولی و آرد غلات کامل استفاده کنید. دسرهای بسته بندی موجود در بازار حاوی افزودنی های غیر مناسب برای بیماران دیابتی هستند.

 

 

رعایت های غذایی در بیماری دیابت

 

دیابت مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای فواید بسیاری در کنترل سطح قند خون و مناسب بیماران دیابتی می باشد. مطالعه ای در سال 2017 انجام شد، که نتایج آن بیانگر فواید شکلات تلخ در کنترل دیابت نوع 2 بود. با این حال باید مراقب میزان شکر به کار رفته در شکلات تلخ باشید و تنها در حد تعادل آن را مصرف کنید.

دیابت و مصرف میوه و سالاد میوه

میوه ها حاوی محتوای بالایی از قند و مواد مغذی مختلفی می باشند. با این حال برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود در زمانی که تمایل شدیدی به مصرف شیرینیجات دارید، به جای آن میوه میل کنید.

دیابت و مصرف شیرینی و پودینگ های فاقد شکر

شیرینی و پودینگ از محبوب ترین انواع دسرها هستند. برخلاف میوه ها، پودینگ ها فاقد ارزش تغذیه ای هستند.افرادی که دیابت دارند در صورت تمایل به مصرف پودینگ ها، می توانید برش کوچکتری از آنها را میل کنید.

افراد مبتلا به دیابت از شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر اسفاده کنند

برخی از افراد بر این باورند که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی موجب بروز تاثیرات منفی بر سلامتی می گردد؛ اگرچه بسیاری از مطالعات این موضوع را نفی می کنند.

برخی از انواع شیرین کننده های مورد تایید برای بیماران مبتلا به دیابت شامل موارد زیر هستند:

  • آسه سولفام پتاسیم
  • آسپارتام
  • نئوتام
  • ساخارین
  • ساکرالوز

تمامی شیرین کننده های مصنوعی طعم و ترکیب یکسانی ندارند. برای مثال آسپارتام در حین طبخ، طعم خود را از دست می دهد.

 

مصرف شیرینی در بیماران مبتلا به دیابت

 

رعایت های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت

مبتلایان به دیابت برای تهیه ی دسر های ساده می توانند از میوه های ساده یا یخ زده به همراه شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنید. برای تهیه ی سالاد میوه موارد زیر را با هم مخلوط کنید:

  • قطعات برش زده ی میوه
  • یک قاشق آب پرتقال
  • مغزیجات آسیاب شده

 

دیابت

 

 

سایر توصیه های رژیمی برای افراد مبتلا به دیابت

مبتلایان به دیابت باید از توصیه های رژیمی متخصص تغذیه خود پیروی کنند. برخی توصیه های کاربردی برای کنترل سطح قند خون شامل موارد زیر هستند:

  • چربی های سالمی را مانند آجیل، روغن زیتون، آووکادو و روغن ماهی را به کار ببرید.
  • از گوشت های کم چرب مانند ماهی و مرغ و ... استفاده کنید.
  • از سبزیجات غیر نشاسته ای مانند هویج، کلم و کاهو استفاده کنید.
  • نان با آرد گندم کامل، پاپ کرن و برنج قهوه ای را جایگزین فراورده های تهیه شده از آرد تصفیه شده کنید.
  • از مصرف کربوهیدرات های ساده مانند نان سفید، برنج سفید و شکر پرهیز کنید.
  • از مصرف بیش از اندازه ی میوه ها پرهیز کرده و تنها مقادیر متعادلی از آن ها را مصرف کنید. میوه های مصرفی بخشی از واحدهای کربوهیدرات رژیم شما محسوب می گردند؛ بنابراین تنها به مقدار محاسبه شده از آنها میل کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های حاوی شکر مانند برخی آبمیوه ها و نوشابه ها پرهیز کنید.

علاوه بر توجه به رژیم غذایی خود، باید به میزان فعالیت های بدنی خود نیز توجه داشته باشید؛ ورزش های هوازی و بدن سازی را در برنامه ی تمرینی خود قرار دهید.

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه