فواید کفیر

فواید کفیر

فواید کفیر

فواید کفیر

کفیر در سرتا سر دنیا به عنوان یک محصول به دست آمده از تخمیر شیر به کار می رود. کفیر در ریشه ی لغوی کلمه ای ترکی است، که به معنای احساسات خوب می باشد؛ به نظر می‌رسد که علت نامگذاری آن نیز به دلیل بروز احساسات خوب در افراد پس از مصرف آن بوده است.

انواع کفیر

 به طور معمول کفیر فرآورده ای است که از تخمیر شیر گاو به وجود می آید؛ البته کفیر می تواند از شیر سایر حیواناتی مانند بز و گوسفند نیز تهیه شود.

فواید کفیر

محققان در حال بررسی های بیشتر در ارتباط با فواید کفیر می باشند؛ اما با این حال، فواید بارز آن شامل موارد زیر می باشند:

کفیر و کنترل قند خون

در سال ۲۰۱۵ مطالعه ای به بررسی تاثیر کفیر در سطح قند خون افراد پرداخت؛ در این مطالعه، دو گروه شامل افراد مصرف کننده ی کفیر و افراد مصرف کننده ی سایر محصولات تخمیری شیر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه بیانگر آن بود؛ گروهی که از کفیر استفاده کرده بودند با کاهش چشمگیر سطح قند خون نسبت به گروه دیگر مواجه شدند. علاوه بر آن سطح هموگلوبین A1c که مارکر قند خون سه ماهه در افراد می باشد نیز با کاهش چشمگیری رو به رو شد.

کفیر و کاهش کلسترول

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ بیان کرد که پروبیوتیک های موجود در کفیر دارای نقش کلیدی در کاهش سطح کلسترول دریافتی از غذا می باشند. 

کفیر و تامین مواد مغذی

کفیر منبع بسیار خوبی از پروتئین، کلسیم و پتاسیم می‌باشد؛ با این حال لازم به ذکر است که میزان مواد مغذی موجود در کفیر به نوع شیر به کار رفته نیز بستگی دارد.

کفیر و بهبود تحمل به لاکتوز

مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ بیان کرد که مصرف  کفیر موجب بهبود هضم لاکتوز و تحمل بهتر آن می گردد.

کفیر و بهبود ناراحتی های گوارشی

 دستگاه گوارش حاوی باکتری های مفید و مضر می باشد؛ برقراری یک تعادل مناسب بین تعداد باکتری های مفید و مضر، نکته ی مهم در حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌باشد. برخی بیماری‌ها، عفونت ها و درمان های دارویی سبب بر هم خوردن این تعادل می شوند.

پروبیوتیک ها ساختاری مشابه با باکتری های مفید دستگاه گوارش را داشته و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

مطالعات بیانگر آن هستند که مصرف پروبیوتیک هایی مانند کفیر، در بهبود اسهال های ناشی از عفونت و آنتی بیوتیک نقش دارند.

مطالعات دیگر نیز بیان می‌کنند که مصرف کفیر در بهبود زخم های ناحیه ی معده و روده کوچک نقش دارد.

کفیر و ایمنی

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶ بیانگر آن است که، کفیر دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی می باشد.

 کفیر و کنترل وزن

 مطالعات انجام شده بر روی موش ها نمایانگر آن بود که مصرف کفیر به کاهش وزن بدن و کاهش میزان کلسترول تام در موش های چاق کمک می کند؛  با این حال انجام مطالعات بیشتری در نمونه های انسانی مورد نیاز است.

 

 

 

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه