علائم کمبود ید

علائم کمبود ید

علائم کمبود ید

ید، ماده ای معدنی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری می باشد و باید در رژیم های غذایی جای گیرد. اما به نظر شما علائم کمبود ید چیست؟ آیا کمبود ید خطرناک است؟

ید، ماده ای محلول در آب است که در برخی غذاها و نمک ید دار یافت می شود. در این مقاله به علائم، عوارض و راه های درمان کمبود ید خواهیم پرداخت.

نقش ید در بدن چیست؟

ید برای کارکرد طبیعی غده ی تیروئید ضروری می باشد. غده ی تیروئید برای سنتز هورمون های تیروئیدی به ید نیاز دارد. ید به کارکرد طبیعی موارد زیر کمک می کند:

  • تکامل مغزی
  • رشد
  • ترمیم
  • متابولیسم انرژی

هایپو تیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید، زمانی به وقوع می پیوندد که غده ی تیروئید فرد فاقد توانایی سنتز کافی هورمون های تیروئیدی است.

علائم کمبود ید

بنا بر مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت؛ یک سوم افراد، مبتلا به کمبود ید هستند.

افزایش وزن در اثر کمبود ید

یکی از علائم فاحش کمبود ید، افزایش وزن غیر طبیعی است. در افرادی با متابولیسم طبیعی، مقداری از کالری دریافتی به انرژی تبدیل می شود. در افراد مبتلا به هایپو تیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید، متابولیسم بدن فرد کاهش می یابد و با کاهش سطح متابولیسم بدن فرد، تبدیل کالری دریافتی به چربی افزایش یافته و وزن فرد افزایش می یابد.

البته لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که افزایش وزن همواره نشان دهنده ی کمبود ید نیست.

جهت مطالعه مقاله رژیم کاهش وزن کلیک کنید.

کمبود ید و احساس ضعف

امکان بروز احساس خستگی در افراد مبتلا به کمبود ید افزایش می یابد؛ برای مثال افراد به سختی می‌توانند اجسام سنگین را بلند کنند در صورتی که قبلا اینطور نبوده است.

هایپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید سبب کاهش سطح متابولیسم فرد می گردد؛ و در پی آن کالری کمتری برای تبدیل به انرژی استفاده می شود. با کاهش انرژی در دسترس بدن نیز، ماهیچه ها نمی توانند به طور کارآمد عمل کرده و احساس خستگی در فرد بروز می کند.

 

 

علائم کمبود ید

 

احساس خستگی به دلیل کمبود ید بدن

کاهش سطح متابولیسم بدن سبب بروز احساس خستگی در فرد می‌گردد. البته  لازم به ذکر است که احساس خستگی در فرد، همواره به معنی کمبود ید نیست بلکه می تواند مربوط به علل مختلفی مانند عدم استراحت کافی نیز باشد.

 ریزش مو از دیگر اثرات کمبود ید در بدن می باشد

ریزش مو یکی دیگر از علائم احتمالی کمبود ید در افراد است. هورمون های تیروئیدی دارای نقش مهمی در ترمیم فولیکول های مو می باشند؛ بنابراین کمبود این هورمون ها می تواند موجب ریزش مو گردد.

خشکی پوست در اثر کمبود ید

هورمون های تیروئیدی نقش مهمی در ترمیم و بازسازی سلول های پوستی دارند؛ بنابراین کمبود این هورمون ها منجر به خشکی پوست می گردد.

کمبود ید باعث احساس سرمای بیش از حد می شود

کمبود ید منجر به کاهش هورمون های تیروئیدی و کاهش سطح متابولیسم فرد می‌ گردد.

در پی کاهش سطح متابولیسم در افراد، میزان انرژی در دسترس آنها نیز کاهش می یابد، انرژی سبب القای احساس گرما در بدن می گردد؛ بنابراین با کمبود ید و هورمون های تیروئیدی، افراد سرمای بیشتری را احساس می کنند.

کاهش میزان ضربان قلب از اثرات کمبود ید در بدن

کمبود ید در افراد، موجب کاهش میزان ضربان قلب می‌گردد. کاهش میزان ضربان قلب در افراد، احساس ضعف و سرگیجه را به دنبال دارد.

کمبود ید و اختلالات حافظه و یادگیری

هورمون های تیروئیدی نقش مهمی را در تکامل مغز ایفا می کنند . کمبود ید، منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئیدی و بروز اختلالاتی در حافظه و یادگیری می گردد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ بیان کرد که بخش هیپوکامپ مغز افراد مبتلا  به کم کاری تیروئید، کوچکتر از سایر افراد است؛ بخش هیپوکامپ مغز نقش مهمی را در حافظه ایفا می‌کند.

عوارض بارداری یکی دیگر از اثرات کمبود ید در بدن می باشد

کمبود ید و هورمون های تیروئیدی، موجب بروز اختلالاتی در تکامل طبیعی جنین می‌گردد. احتمال سقط جنین در مادران باردار مبتلا به کمبود ید افزایش می یابد.

جهت مطالعه مقاله مراقبت های دوران بارداری کلیک کنید.

 

 

تشخیص کمبود ید

 

تشخیص کمبود ید

کارآمدترین روش برای تشخیص کمبود ید در افراد، بررسی نمونه ی ادراری آنان است.

علت کمبود ید

 یکی از علل مهم کمبود ید در افراد، کاهش دریافت غذاهای غنی از ید است.

درمان کمبود ید

موارد زیر منابع خوبی از ید هستند:

ماهی کاد

 ماست

نمک ید دار

میگو

تخم مرغ

هر فرد برای حفظ سلامتی خود، نیازمند دریافت ۱۵۰ میکروگرم ید در هر روز می باشد.

 

 

دمنوش دکتر مری

 

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه