رفلاکس معده و درمان آن

رفلاکس معده و درمان آن

رفلاکس معده و درمان آن

رفلاکس معده و سوء هاضمه

رفلاکس معده ، رفلاکس مری (برگشت محتویات معده به مری)، یک فرایند فیزیولوژیک نرمال است؛ که در طول روز چندبار در نوزادان سالم، کودکان و بالغین رخ می دهد. بیماری رفلاکس معده، رفلاکس مری، شکل شدیدتر و جدی تر رفلاکس نرمال است.

رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به این عارضه طراحی نمی شود و صرفا یکسری توصیه های غذایی برای بهبود این حالات، بیان می شود.

بهبود رفلاکس معده و رفلاکس مری

رعایت وعده های غذایی هنگام رفلاکس معده

توصیه های اولیه رعایت وعده های غذایی، بر اندازه ی وعده های غذایی و محتوای آن تمرکز دارند. وعده های غذایی کوچک نسبت به وعده های غذایی بزرگ، محتوای معده و در نتیجه احتمال رفلاکس را کاهش می دهد. غذاهای حجیم و پر چرب، تخلیه معده را به تاخیر انداخته و تولید اسید را افزایش می دهند؛ از مصرف اینگونه غذاها قبل از خواب اجتناب کنید.

توجه به وزن بدن در بیماری رفلاکس معده

چاقی، یکی از فاکتورهای ابتلا به بیماری رفلاکس معده و سوء هاضمه است که فشار درون معده را افزایش می دهد. کاهش وزن، سبب کاهش زمان حضور محتوای اسیدی در مری می شود و علائم رفلاکس را کاهش می دهد.

حالت بدن در بیماری رفلاکس معده

بالا بردن تخت به اندازه 6 تا 8 اینچ، برای افرادی که رفلاکس شبانه دارند؛ توصیه می شود. این افراد باید از خم شدن های مکرر اجتناب کنند.

غذاهای ضد نفخ

غذاهای ضد نفخ مانند نعناع و قهوه باعث کاهش فشار اسفنگتر تحتانی مری و برگشت محتویات معده به مری می شوند.

سیگار

سیگار کشیدن سبب کاهش فشار اسفنگتر تحتانی مری و اسفنگتر پیلوری (اسفنگتر معده به ابتدای روده باریک)، افزایش رفلاکس، تغییر طبیعت محتویات معدی، کاهش ترشح بی کربنات پانکراسی و تسریع تخلیه ی مایعات معدی، کاهش PH دوازدهه، افزایش پاسخ دهی ترشحی به گاسترین یا استیل کولین، کاهش توانایی سایمتیدین و سایر داروها در کاهش ترشح شبانه ی اسید، که منجر به تشکیل زخم می شود.

نیکوتین مسئول بیشتر اثرات منتسب به استعمال دخانیات است؛ اما با این حال تصور می شود که افزایش قرارگیری در معرض هیدروکربن ها، رادیکال های اکسیژن و تعدادی مواد دیگر نیز در اثرات نهایی سیگار دخیل باشند. قرارگیری در معرض تنباکو، خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش می دهد.

کودکانی که در سنین 10 تا 15 سالگی در معرض دود سیگار قرار دارند و یا سیگاری هستند؛ ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری التهابی روده را دارند.

 

رژیم درمانی در بیماری رفلاکس معده

 

 

رفلاکس معده در نوزادان

تغییرات سبک زندگی جهت بهبود رفلاکس معده در نوزادان شامل ترکیبی از تغییرات تغذیه ای و اصلاح حالت قرارگیری بدن، اصلاح رژیم غذایی مادر درصورتیکه نوزاد شیرخوار باشد، تعویض فرمولا و کاهش حجم غذا همراه با افزایش تعداد دفعات غذا دادن به نوزاد می باشد. به نظر می رسد تغذیه ی غلیظ، باعث کاهش دفعات رفلاکس معده در نوزادان می شود؛ گرچه ممکن است فرمولاهای تجاری تغلیظ شده باعث ایجاد آلرژی شوند.

 

 

رفلاکس نوزاد

 

ادویه جات

نقش ادویه در ایجاد اختلالات دستگاه گوارش فوقانی چندان روشن نیست؛ اما با این حال استفاده از مواد غذایی پر ادویه با پودر فلفل می توانند سبب التهاب مری و ایجاد ناراحتی شوند. نوعی فلفل چیلی در ایجاد این ناراحتی های مربوط به دستگاه گوارش، دخیل است.

تاثیر قهوه و نوشیدنی های الکلی در رفلاکس معده

قهوه و نوشیدنی های تخمیر شده ی الکلی (نظیر آبجو و شراب) ترشح اسید معده را تحریک می کنند و باید محدود شوند. قهوه احتمالا در مقادیر کم می تواند مصرف گردد.

توصیه های کلی در جهت بهبود رفلاکس معده و سوء هاضمه

  • پرهیز از مصرف غذاهای حجیم و پرچرب
  • پرهیز از غذا خوردن 3-2 ساعت قبل از خواب و دراز کشیدن
  • پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های الکلی
  • اجتناب از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین
  • نشستن و پرهیز از فعالیت شدید و دراز کشیدن (پس از صرف غذا)
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ به ویژه پس از میل غذا
  • مصرف رژیم غذایی سالم به همراه مقادیر کافی فیبر
  • خودداری از مصرف مواد غذایی اسیدی و پر ادویه در صورت وجود التهاب
  • کاهش وزن در صورت وجود اضافه وزن
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه