درمان خانگی سرما خوردگی

درمان خانگی سرما خوردگی

درمان خانگی سرما خوردگی

هنگام سرما خوردگی اکثر افراد اشتهای چندانی برای مصرف غذا ندارند؛ در صورتی که مصرف مواد غذایی برای بازیابی انرژی و هیدراته کردن بدن بسیار در زمان سرماخوردگی نکته ای کلیدی و مهم است.

  • دمنوش گیاهی برای سرماخوردگی

هنگام بروز علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است. مصرف دمنوش های گیاهی به بازیابی انرژی کمک کرده و تنفس عطر آنها در پاکسازی مخاط سینوس ها در هنگام سرما خوردگی موثر است. پلی فنول ها، فلاونوئیدها و کاتچین موجود در دمنوش های گیاهی سبب تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع تر سرماخوردگی می گردد.

 اضافه کردن زردچوبه به آب داغ نیز در بهبود گلودرد در زمان سرما خوردگی موثر عمل می کند. مطالعات بیانگر آن هستند که زردچوبه دارای ویژگی های ضد التهابی و ضد عفونی می باشد.

  • عسل برای سرماخوردگی

گلودرد زمان سرماخوردگی ممکن است ناشی از عفونت های باکتریایی باشد. عسل مملوء از ترکیبات ضد میکروبی بوده و در بهبود عفونت گلو، موثر است.

عسل در درمان سرفه کودکان در زمان سرماخوردگی نیز موثر است؛ البته به خاطر داشته باشید که مصرف عسل در کودکان زیر 12 ماه ممنوع است. در سال 2018 مطالعه ای برای بررسی اثر بخشی عسل و داروهای ضد سرفه ای مانند دیفن هیدرامین و سالبوتامول انجام شد؛ نتایج بیانگر آن بودند که عسل دارای عملکرد موثرتری نسبت به داروها می باشد. با این حال این مطالعه در سطح محدودی انجام شده و نیاز به مطالعات بیشتری برای اثبات کامل این موضوع می باشد.

  • مرکبات برای سرماخوردگی

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت حاوی مقادیر بالای فلاونوئید ها و ویتامین c هستند. مرکبات التهاب را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را در زمان سرما خوردگی تقویت می کنند.

از مصرف این مواد غذایی هنگام سرماخوردگی پرهیز کنید.

  • کافئین برای سرماخوردگی

مصرف مواد غذایی با محتوای بالای کافئین، می تواند سبب انسداد سینوس ها گردد. البته برخی نوشیدنی های کافئینه مانند چای حاوی مواد مفیدی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند و منع مصرفی در زمان سرماخوردگی ندارند.

  • الکل برای سرماخوردگی

الکل سبب دهیدراته شدن بدن (کم آبی بدن) گردیده و با تشدید پاسخ التهابی، سبب تشدید علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا می گردد.

نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه