چربی شکم و پهلو

چربی  شکم و پهلو

چربی شکم و پهلو

چربی شکم و پهلو علت های زیادی می تواند داشته باشد؛ رژیم غذایی نامناسب، عدم انجام فعالیت های فیزیکی و استرس از عمده ترین دلایل چربی شکم و پهلو هستند.

تجمع چربی های اضافی در ناحیه ی شکم و پهلو، ریسک ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهد:

  • بیماری های قلبی
  • حملات قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته قلبی
  • دیابت نوع 2
  • آسم
  • سرطان سینه
  • سرطان کولون
  • آلزایمر و سایر بیماری های مغزی

با اعمال تغییرات زیر در سبک زندگی خود، می توانید از شر چربی های شکم و پهلو خلاص شوید:

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با تغییراتی در رژیم غذایی

یک رژیم سالم و متعادل در کاهش وزن فرد و ایجاد تاثیرات مثبت در سلامتی موثر است. افراد باید مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای چرب و قندها را به دلیل فقدان ارزش غذایی کاهش داده و در عوض مقدار زیادی از میوه، سبزی، گوشت کم چرب و کربوهیدرات های پیچیده را مصرف کنند.

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با پرهیز از مصرف الکل

برای رهایی از چربی های شکم و پهلو باید از مصرف الکل پرهیز کنید. نوشیدنی های الکلی حاوی شکر اضافی بوده که می تواند منجر به افزایش وزن گردد.

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با افزایش سطح فعالیت های فیزیکی

عدم انجام فعالیت های فیزیکی در زندگی روزمره دارای مشکلات بسیاری از جمله افزایش وزن است. در صورتی که سعی می کنید، چربی های شکمی خود را بسوزانید، باید روزانه به طور منظم ورزش کنید. انجام ورزش های هوازی و تمرینات قدرتی دارای تاثیر بسزایی در چربی سوزی شکم دارد. در صورتی انجام همزمان تمرینات مقاومتی و قدرتی با یکدیگر، شاهد نتیجه ای بهتر خواهید بود.

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با قرار گرفتن در معرض نور خورشید

مطالعه ای در سال 2016 بر روی حیوانات انجام گرفت؛ نتایج آن بیانگر آن بود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منجر به کند شدن روند افزایش وزن و کاهش بروز بیماری های متابولیک می گردد. مطالعاتی نیز، اثر نور خورشید بر اضافه وزن در انسان ها را بررسی کردند، که برای نتیجه گیری دقیق، نیاز به انجام مطالعات بیشتری می باشد.

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با کاهش میزان استرس

استرس منجر به افزایش وزن در افراد می گردد. ترشح هورمون استرس زای کورتیزول در افراد، اشتهای آن ها را افزایش داده و منجر به دریافت غذای بیشتر می گردد. برای کاهش میزان استرس خود، ورزش هایی مانند مدیتیشن و یوگا را انجام دهید.

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با اصلاح الگوی خواب

خواب، یکی از اجزای اساسی در حفظ سلامتی است. هدف اصلی خواب، بازیابی انرژی و استراحت بدن است؛ اما با این حال تاثیر مهمی نیز در وزن فرد دارد. بهره مندی از خواب مطلوب برای رهایی از چربی های شکمی ضروری است.

  1. رهایی از چربی شکم و پهلو با ترک سیگار

سیگار کشیدن ریسک بروز چربی های شکمی را افزایش می دهد. ترک سیگار دارای تاثیراتی چشمگیر در بهبود سطح سلامت و رهایی از چربی های شکمی است.

 

تاثیر رژیم غذایی غنی از پروتئین بر چربی سوزی شکم و حفظ بافت ماهیچه ای

رژیم غذایی

 

 

مطالعات جدید بیانگر آن هستند که رژیم های غذایی غنی از پروتئین و محدود از کربوهیدرات و انرژی، تاثیر بسزایی را در کاهش میزان چربی شکمی و افزایش توده ماهیچه ای بدن دارند؛ محققان بیان می‌کنند که در صورت تامین پروتئین مورد نیاز از محصولات لبنی، این رژیم حداکثر تأثیر گذاری را در افراد دارد.

 

مطالعه ای در مجله ی Journal of Nutrition منتشر گردید که، به بررسی تاثیر رژیم هایی با محتوای متفاوت پروتئین بر چربی سوزی شکم و حفظ بافت عضله پرداخت.

 

  گروه های مورد مطالعه در این کارآزمایی بالینی در کنار دریافت رژیم های غذایی خاص، برنامه ی ورزشی خاصی را نیز اجرا کردند؛ این افراد به مدت چهار ماه، ۵ روز از هر هفته را به انجام تمرینات هوازی و 2 روز دیگر را به انجام تمرینات وزنی پرداختند.

 

نتایج مطالعه بیانگر آن بود که گروهی که رژیم  پر پروتئین (با تاکید بر دریافت پروتئین از محصولات لبنی) را دریافت کرده بودند نسبت به سایرین میزان چربی شکمی بیشتر را کاهش داده و توده ماهیچه ای بیشتری را حفظ کردند. علاوه بر موارد فوق میزان قدرت و توان عملکردی در گروهی که از رژیم های پر پروتئین استفاده می کردند نیز بیشتر از سایرین بود.

 

بررسی‌های بیشتر ثابت کرد که  100% میزان وزن کاهش یافته در افرادی که از رژیم های پر پروتئین استفاده می کردند، مربوط به بافت چربی بوده است و علاوه بر آن میزان توده ی ماهیچه ای بدن آنان نیز افزایش یافت.

 

گروه های مصرف کننده ی رژیم کم پروتئین نیز، بافت ماهیچه ای بیشتری را نسبت به سایرین از دست دادند.

 

شواهد بیانگر آن هستند که، چربی های شکمی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری های متابولیک را افزایش می دهند.

 

نهایتاً مجموع بررسی های انجام شده، بیان کردند که با افزایش میزان کلسیم و پروتئین موجود در رژیم، میزان کاهش وزن در افراد افزایش یافته و به دلیل حفظ توده ماهیچه ای بدن، این افراد تناسب اندام بهتری را نسبت به سایرین داشتند.

 

 

 

مقالات مرتبط


علائم کمبود ید

ید، ماده ای معدنی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری می باشد و باید در رژیم های غذایی جای گیرد. اما به ... بیشتر بدانیم
خوراکی های موثر در تقویت حافظه در روزهای باقی مانده به کنکور

همان طور که می دانید عوامل زیادی در تقویت و بهبود حافظه موثر اند. بی خوابی و بد خوابی، نگرانی و اضطر ... بیشتر بدانیم
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه