خواب آلودگی بعد از غذا

خواب آلودگی بعد از غذا

خواب آلودگی بعد از غذا

بسیاری از افراد پس از مصرف غذا، احساس خواب آلودگی می کنند. این پدیده ممکن است ناشی از ارتباط فرایند های هضم و چرخه ی خواب باشد. غذا خوردن در ساعاتی خاص و میل کردن انواع خاصی از غذاها می تواند منجر به خستگی گردد.

مطالعات، تئوری های متفاوتی را در رابطه با علت خستگی بیان می کنند؛ اما در کل تمامی آن ها بیانگر آن است که خستگی پس از مصرف غذا، پاسخ طبیعی بدن بوده و نشان دهنده ی مشکل خاصی نمی باشد.

کدام غذاها در بدن خواب آلودگی ایجاد می کنند؟

غذاهایی با محتوای بالای پروتئین و کربوهیدرات، سبب خواب آلودگی در افراد می گردند. برخی مطالعات بیانگر آن هستند که، به دلیل ترشح فراوان سروتونین پس از مصرف غذا، احساس خستگی و خواب آلودگی در فرد القا می گردد. سرتونین، ماده ی شیمیایی است که نقش کلیدی را در تنظیم خلق و خو و چرخه ی خواب ایفا می کند.

آمینو اسیدی به نام تریپتوفان، در بسیاری از غذاهای پروتئینی وجود داشته و سبب ترشح سروتونین می گردد. کربوهیدرات به جذب تریپتوفان کمک می کند.

بنابر دلایل فوق، مصرف غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات سبب خواب آلودگی و خستگی در فرد می گردد.

تریپتوفان که عاملی است برای خستگی در غذاهای غنی از پروتئین یافت می شود:

  • سالمون
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • اسفناج
  • دانه ها
  • شیر
  • فرآورده های سویا
  • پنیر

غذاهایی با محتوای بالای کربوهیدرات نیز شامل موارد زیر هستند:

  • پاستا
  • برنج
  • نان سفید
  • کراکر
  • کیک، شیرینی، دونات و مافین
  • شیر
  • شکر و آبنبات

اکثر مردم قبل از خواب، ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات را برای ایجاد خوابی بهتر میل می کنند؛ برای مثال مصرف سریال ها با شیر.

تاثیر خواب آلودگی بعد از غذا و حجم غذا

با مصرف حجم زیادی از غذا، احتمال خواب آلودگی نیز افزایش می یابد؛ بنابراین برای کاهش احتمال خواب آلودگی، غذاهای کم حجم را جایگزین غذاهای حجیم کنید.

در کنار غذا عوامل دیگری نیز بر خواب آلودگی و خستگی تاثیر گذار هستند:

  • عدم خواب کافی در شب، می تواند منجر به خستگی در روز بعد گردد.
  • مصرف الکل، احساس خستگی شدیدی را در فرد القا می کند.

کاهش خواب آلودگی پس از مصرف غذا

احساس خستگی پس از مصرف غذا، ممکن است برای شما آزار دهنده باشد؛ خصوصا اگر شما فرد پر مشغله ای باشید! کاهش سطح انرژی، بروز خواب آلودگی و خستگی در افراد دارای مشاغل خاص مانند رانندگان، می تواند خطر آفرین باشد.

مطالعه ای در سال 2017، به بررسی عملکرد کارگران شیفت شب در حالات عدم مصرف غذا و مصرف غذا پرداخت. نتایج بیانگر آن بود که افرادی که قبل از شروع شیفت خود، غذا مصرف کرده بودند؛ خواب آلوده تر بوده و از کارایی و تمرکز کمتری برخوردار بودند. بالعکس کارگرانی که غذا مصرف نکرده بودند؛ هوشیارتر بوده و با کارایی بیشتری وظیفه خود را انجام دادند.

استراتژی های زیر در کاهش خواب آلودگی و خستگی موثر عمل می کنند:

  • غذاهای کم حجم در کاهش خواب آلودگی بسیار تاثیر گذار هستند

به جای مصرف غذاهای حجیم، غذاهای کم حجم میل نموده و دفعات دریافت غذا را افزایش دهید. افزایش تعداد وعده های غذایی و مصرف غذاهای کم حجم به افزایش انرژی در دسترس بدن کمک می کند.

  • خواب کافی از خستگی بعد از غذا می کاهد

افرادی که شب ها، به اندازه کافی می خوابند؛ احتمال خواب آلودگی و خستگی کمتری را نسبت به سایر افراد دارند.

  • پیاده روی سبب کاهش خستگی و خواب آلودگی می شود

پیاده روی، خصوصا پس از مصرف غذا در کاهش خستگی و خواب آلودگی موثر است.

  • چرت کوتاه از خستگی بعد از غذا می کاهد

چرت کوتاه در نیمه روز، به بازیابی انرژی شما و کاهش خواب آلودگی و خستگی کمک می کند.

  • مصرف نوشیدنی های الکلی موجب خواب آلودگی می شود

مصرف نوشیدنی های الکلی موجب خستگی و خواب آلودگی شدید می گردد؛ بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

 

برای خستگی و خواب آلودگی بعد از غذا باید به پزشک مراجعه کرد؟!

در صورتی که شما به طور مداوم خسته و خواب آلوده بوده و هوشیاری و کارایی کافی برای انجام فعالیت های خود را ندارید؛ باید به پزشک مراجعه کنید.

بروز خستگی و خواب آلودگی شدید پس از مصرف غذا در صورت ابتلا به بیماری های زیر نیز مشاهده می شود:

  • عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی
  • بیماری سلیاک
  • آنمی
  • دیابت

 

مقالات مرتبط


رژیم غذایی فاقد گلوتن

رژیم غذایی فاقد گلوتن، عمدتا در افراد مبتلا به بیماری سلیاک و مبتلایان به عدم تحمل گلوتن به کار می ر ... بیشتر بدانیم
جلوگیری از افزایش وزن در ماه مبارک رمضان

از آنجا که سبک غذا خوردن در ماه مبارک رمضان به طور کامل تغییر می کند و افراد ناخوداگاه مجبورند تمامی ... بیشتر بدانیم
نظرات کاربران
  • نظری ثبت نشده است

ارسال نظر


عضویت در خبرنامه